Praha - Příští týden by měly do Evropy začít přicházet první součásti potřebné k opravám poruchového plynového pedálu v osmi typech aut, které Toyota prodává v Evropě. Oznámila to dnes evropská centrála automobilky. Pak budou majitelé těch toyot, u kterých riziko zaseknutí plynového pedálu hrozí, dostávat dopisy s výzvou k návštěvě servisu.
Mezi modely, kterých se akce týká, je i část Toyoty Aygo. Ta se vyrábí ve středočeském Kolíně, stejně jako její sesterské modely Citroën C1 a Peugeot 107.
Seznam svolávaných modelů:
- AYGO (únor 2005 - srpen 2009)
- iQ (listopad 2008 - listopad 2009)
- Yaris (listopad 2005 - září 2009)
- Auris (říjen 2006 - 5. ledna 2010)
- Corolla (říjen 2006 - prosinec 2009)
- Verso (únor 2009 - 5. ledna 2010)
- Avensis (listopad 2008 - prosinec 2009)
- RAV4 (listopad 2005 - listopad 2009)
Toyota dnes také poprvé informovala, jak má řidič postupovat, pokud zjistí, že se plynový pedál nevrátil do klidové polohy. "Pokud řidič zaznamená, že se pedál akcelerátoru zasekl v částečně sešlápnuté poloze, nebo se vrací do původní polohy se zpožděním, vozidlo lze udržet pod kontrolou pevným a nepřerušovaným sešlápnutím brzdového pedálu.... Řidič by měl s vozidlem zajet na nejbližší bezpečné místo, vypnout motor a obrátit se o radu na autorizovaný servis značky Toyota, asistenční službu nebo infolinku tel: 800 600 800," uvádí Toyota.
Problém vyřeší vyztužovací součástka
Toyota už ví, proč se u svolávaných vozů v ojedinělých případech může zaseknout pedál v částečně sešlápnuté poloze. Problém je v třecím zařízení v pedálu, jehož smyslem je stabilizovat pedál a zajišťovat zpětnou vazbu pro řidiče tím, že pedál klade při sešlápnutí vyšší odpor. Součástí zařízení jsou části, které se za běžného provozu o sebe třou odpovídající plochou. "Kvůli kombinaci použitých materiálů a opotřebení mohou tyto plochy časem začít zadrhávat a chod pedálu již není zcela hladký. V některých případech může tření vzrůst do té míry, že se pedál vrací do klidové polohy se zpožděním, nebo se v ojedinělých případech může zablokovat v částečně sešlápnuté poloze," uvádí Toyota.
Řešení navržené Toyotou pro již používané vozy je jednoduché: Do sestavy pedálu akcelerátoru se namontuje přesně tvarovaná vyztužovací součástka, která omezí povrchové pnutí mezi třecími plochami. Díky tomuto vyztužení se eliminuje nadměrné tření, které by mohlo způsobovat zadrhávání pedálu.