Deset let, deset lokomotiv, jedna miliarda. Dráhy chystají tendr na pronájem rychlejších strojů

ČTK ČTK
31. 3. 2016 7:55
Železniční trasa mezi Prahou a Hamburkem se dočká deseti lokomotiv, na které České dráhy schválily soutěž. Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Pronájem nahradí stroje značky Škoda Plzeň, které nyní na trase jezdí. Ty dodnes nemůžou v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině. Předpokládaná cena za pronájem deseti lokomotiv na deset let, je víc než miliarda.
Lokomotivy mají v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem. (Ilustrační foto)
Lokomotivy mají v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem. (Ilustrační foto) | Foto: Archiv Českých drah

Praha - Řídící výbor Českých drah (ČD) schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Deníku E15 to potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík.

Lokomotivy mají podle listu v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek. Dráhy totiž potřebují třísystémové stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s německými drahami Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

V úvahu tak podle E15 připadá především pronájem strojů Siemens Vectron, které mohou jezdit v Evropě bez omezení. Požadavky by zřejmě splnily i starší taurusy, taktéž od Siemense.

Pronájmem ČD mimo jiné řeší potíže, které vznikly spoluprací se Škodou Plzeň. Vlaky do Hamburku měla tahat nová plzeňská lokomotiva 109E, kvůli které dráhy už loni prohrály se Škodou miliardovou arbitráž. Stroj ale navíc dodnes nemůže v Německu jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, nýbrž pouze 120 kilometrů v hodině.

 

Právě se děje

Další zprávy