Danone ustoupilo, za Activii zaplatí zákazníkům miliony

Tomáš Fránek
17. 3. 2010 10:30
Firma chce ve Spojených státech urovnat spor o jogurty, nabízené i v Česku

New York - Společnost Danone, největší světový výrobce jogurtů, chce miliony dolarů urovnat ve Spojených státech spor o svoje jogurty Activia.

Firma totiž čelí soudnímu projednávání v souvislosti s reklamní kampaní, která u jogurtů Activia a DanActive zdůrazňuje jejich zdravotní přínos a lepší probiotické účinky, než jsou u výrobků konkurence.

Podobnou kampaň vede Danone po celém světě včetně České republiky, k soudu však případ doputoval jenom v USA. Před dvěma roky kampaň na Actvii navíc podpořila i Světová gastroenterologická organizace.

Firma, která v Česku žádné stížnosti na Actvii vyráběnou v mlékárně v Benešově nezaznamenala, má k dispozici studii ústavu Preventivního lékařství brněnské Masarykovy univerzity z minulého roku. Experti v ní potvrdili, že Activia pomáhá regulovat zažívání.

Matete zákazníky

Firma také ve Spojených státech odmítá, že by ve svých reklamách, kde výrobek propaguje například herečka Jamie Lee Curtis, mátla lidi, rozhodla se ale na základě jednání u soudu odškodnit zákazníky, kteří si jogurty koupili.

"Společnost Danone stojí za svojí reklamou a odmítá, že by udělala chybu. Přesto ale volí toto řešení, aby se předešla nákladům při soudním projednávání," uvedla firma podle televize ABC na stránce speciálně věnované tomuto případu.

Zákazníkům bez účtů za koupené jogurty tak firma vyplatí maximálně 35 dolarů, lidem, kteří přinesou účty pak až 100 dolarů. Danone už vyčlenila na odškodnění zákazníků 35 milionů dolarů. V případě že to stačit nebude, zaplatí dalších deset milionů.

Danone navíc upraví i obaly svých výrobků - zmizí z nich údaje o vědecky dokázaných pozitivních účincích na trávicí systém. Dohodu o vyplacení odškodného ještě musí potvrdit soud, peníze pak firma začne vyplácet na konci léta.

"Je to vítězství pro každého, kdo trvá na přesnosti v označování potravin," uvedl právník John Climaco, který u soudu zastupoval spotřebitele. "Je to falešná reklamní kampaň, firma slibovala něco, co nebylo prokázáno," řekl ABC gastroenterolog Rosini Rajapaks.

Slibovali něco, co se neprokázalo

Activii firma prodávala ve Spojených státech od roku 2006, DanAktive uvedla na trh o rok později.

Společnost Danone už loni na podzim musela řešit problém s dalším svým výrobkem, nápojem Actimel.

V Británii totiž zastavili reklamu na Actimel. Úřad ASA (The Advertising Standards Authority), který ve Spojeném království dbá na pravdivost reklam, totiž došel k tomu, že nápoj nepřináší žádný přínos dětskému zdraví, a reklamu zakázal.

V reklamě se totiž výrobce dušoval, že právě jeho výrobek pomáhá a podporuje přirozenou obranyschopnost dětí. Podle úřadu ale "vědecké důkazy" proklamované v reklamě nejsou dostačující.

Úřad za nedostačující označil i studie, které experti oslovení Danone prováděli v Indii. Lahvičky s jogurtem dostávaly děti v tamních nemocnicích, které ovšem trpí silnými průjmy nebo užívají léky na nemoci zažívacího traktu. Tyto výsledky však nepřináší nic, co by souviselo s trávicími trakty zdravých britských školáků.

Mluvčí britské pobočky Danone se nechal slyšet, že pro firmu jsou výsledky vyšetřování úřadu velkým zklamáním:

"Naše tvrzení jsou důkladně prověřená a založená na řadě důkazů." Studie podle něj prováděli mezinárodně uznávaní experti, kteří mají bohaté zkušenosti s klinickými testy, účinky probiotik, pediatrií a imunologií.

 

Právě se děje

Další zprávy