D3 se vyplatí. Bude delší a levnější, brání PPP Dobeš

Karel Toman
30. 3. 2012 12:45
Kilometr 30 let udržované PPP dálnice nebude stát miliardu, ale 236 milionů
Stavba dálnice D1 u Hulína
Stavba dálnice D1 u Hulína | Foto: Karel Toman

Praha - První úsek dálnice stavěné v česku formou PPP projektu už schválili ekonomičtí ministři. Bude přitom mnohem delší a levnější, než se dosud psalo.

Místo osmi kilometrů bude mít úsek D3 u Bošilce skoro 19 kilometrů. A nebude stát osm, ale pouze 4,5 miliardy. Aktuálně.cz to vzkázal ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

To také podstatně mění údaje o nákladnosti stavby. Kilometr takové dálnice přijde na 236 milionů korun. Při 30 letech splátek tak stát bude platit průměrně 150 milionů ročně.

Dříve zveřejněná - a jak se ukázalo tak, chybná - čísla působila mnohem depresivněji, podle nich vycházel kilometr dálnice na miliardu korun a roční splátky na více než čtvrt miliardy. Za zmatek mohou podle ministerstva média.

Za Bárty měl stál kilometr PPP dálnice 1,5 miliardy

"Osmi kilometrový úsek D3 u obce Bošilec, který vyjde na 8,3 miliardy korun, bude první dálnicí spravovanou soukromou firmou. Jedná se o první modelový projekt spolupráce státu a soukromých firem při stavbě silnic, píší středeční Hospodářské noviny (HN)," napsala počátkem března agentura Mediafax, z jejíhož textu ve svých propočtech vycházelo bez uvedení zdroje a ověření i Aktuálně.cz.

"Je to jednoduché. V dotyčném článku (Mediafaxu, pozn. red.) došlo zřejmě omylem k záměně čísel. Na začátku se hovoří o 8,3 mld., na konci již mají 3,8 mld. Těch osm kilometrů je zase asi špatně uvedeno v Hospodářských novinách. Jedná se o úsek Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek dlouhý 18,8 kilometrů," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

"Toto jsou jediné správné informace," zdůrazňuje.

Dobešova "čerstvá" čísla působí skoro neuvěřitelně. Když totiž jeho předchůdce a stranický kolega Vít Bárta koncipoval svou superstrategii rozvoje dopravní infrastruktury, jeden kilometr PPP dálnice v ní vycházel na 1,5 miliardy korun. To je víc než šestkrát víc, než za kolik chce teď PPP dálnici postavit Dobeš.

Právě vysoké náklady, které podle studie Evropské investiční banky potvrdila i praxe, jsou hlavním argumentem proti stavění dálnic formou PPP.

Ze hry nejsou ani splátky z rozpočtu

V praxi má stavba D3 formou projektu PPP vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou.

Na splátky soukromníkům vláda použije peníze z mýtného.

"Ministr Pavel Dobeš dnes také na tiskové konferenci v Temelíně oznámil, že porada ekonomických ministrů odsouhlasila projekt dostavby dálnice D3 formou PPP. Také ale  zmínil variantu možnosti financovat tuto stavbu ze státního rozpočtu pomocí takzvaných odložených plateb," uvedl mluvčí Novák.

"O konečné podobě financování rozhodne vláda," dodal.

 

Právě se děje

Další zprávy