ČSÚ:O raketovém růstu výdělků mohou obchodníci jen snít

Veronika Skálová Veronika Skálová
6. 9. 2010 9:35
Nejvíce stouply tržby internetovým a zásilkovým obchodům.
Lidé sice nakupovali o něco více než loni, celkový výsledek ale stáhly ke dnu vysoké ceny benzínu. Ilustrační foto.
Lidé sice nakupovali o něco více než loni, celkový výsledek ale stáhly ke dnu vysoké ceny benzínu. Ilustrační foto. | Foto: Shell

Praha - Češi se sice přestávají bát utrácení, ale zároveň pátrají po nižších cenách a nevrhají se do něj po hlavě. Naznačují to údaje o tržbách maloobchodů, které zveřejnil Český statistický úřad.

Lidé podle těchto dat utráceli v červenci o 1,3 procenta více, což je druhý meziměsíční nárůst v řadě. Na kladném nárůstu v meziměsíčním srovnání ale měly vliv sezónní vlivy. Po očištění údajů o tyto vlivy poklesly tržby meziměsíčně o 1,3 procenta.

V meziročním srovnání poklesly tržby bez očištění o 1 procento, po zbavení údajů sezónních vlivů pak vzrostly o 2,1 procenta.

"Zázraky v maloobchodu v této stále poměrně nejisté době, kdy stát připravuje úsporná opatření, nelze očekávat. Červen vykázal velmi dobrá čísla, naopak červenec mírně zklamal. Letošní červenec byl navíc oproti loňsku zatížen nevýhodou chybějících dvou pracovních dnů," komentoval výsledky analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

Prodej paliv klesl

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které celkový výsledek maloobchodu silně ovlivňují, se meziročně zvýšily o 8,3 procenta, meziměsíčně povyrostly o 5,3 procenta.

"Zpomalení růstu prodeje motorových vozidel proti předchozím měsícům souviselo částečně s tím, že od července přestalo pro podnikatele platit jejich zvýhodněné odepisování," uvedl k tomu statistický úřad.

Celkový výsledek silně ovlivnil i pokles prodeje pohonných hmot, v červenci je lidé nakupovali ve srovnání s loňským rokem o 9,2 procenta méně.

Internetovým obchodníkům se daří

"Nižší prodej paliv mají mimo jiné na svědomí vyšší ceny u čerpacích stanic. Naopak v jiných segmentech maloobchodu je zřejmé, že si obchodníci pomáhají výraznými slevami, bez kterých by byly reálné prodeje výrazně nižší.," dodal analytik.

Výdělek nejvíc rostl internetovým a zásilkovým obchodům, které bývají pro Čechy synonymem výhodných nákupů. Lidé u nich utratili o 8,7 procenta víc než před rokem. Tržby rostly i v prodejnách se smíšeným sortimentem, mezi nimiž vládnou obchodní řetězce. Velké firmy v tomto segmentu utržily v meziročním stovnání o 5,9 procenta víc.

 

Právě se děje

Další zprávy