Brno - Češi se loni občerstvovali nápoji výrazně více než o rok dříve. Na svých tržbách to zaznamenali největší tuzemští prodejci nápojů. Jednička trhu, Coca-Cola, utržila 6,2 miliardy korun.
"Výsledky jsou podle českých účetních pravidel a představují meziroční nárůst o 18,8 procenta," řekl Aktuálně.cz Milan Luzum,
ředitel pro vnější vztahy společnosti Coca-Cola Beverages ČR. Další podrobnosti zatím společnost neuvedla.
Coca-Cola tak v tržbách dále zvýšila náskok před svými konkurenty. Trojka trhu Kofola v Česku prodala nápoje za 2,25 miliardy korun, což představuje nárůst o 12 procent. Dvojka tuzemského trhu, Karlovarské minerální vody, výsledky zatím nezveřejnila.
Expanzivní kroky
Celkové tržby Kofoly se zvedly o více než pětinu. Podle zveřejněných auditovaných údajů utržila ve střední Evropě firma loni za své výrobky téměř tři a půl miliardy korun.
"Rok 2006 byl z našeho pohledu mimořádně úspěšný. Pokračujeme v naplňování naší vize stát se jedním ze tří největších hráčů na poli nealkoholických nápojů ve středoevropském regionu," uvedl René Sommer, generální ředitel skupiny Kofola pro Českou republiku.
Oba nápojářské giganty expandují. Coca-Cola nedávno oznámila, že koupí výrobce stolních vod obohacených vitaminy Glacéau. Zaplatí za něj 4,1 miliardy dolarů, což je v přepočtu přes 85 miliard korun. Coca-Cola chce transkakcí zejména posílit svou pozici na severoamerickém trhu.
Kofola loni koupila společnosti Klimo, jednoho ze tří největších výrobců privátních značek nápojů pro obchodní řetězce v České republice. Zástupci Kofoly očekávají, že i rok 2007 bude ve znamení dalšího růstu. Podle současných odhadů se tržby celé skupiny v prvních třech měsících roku v porovnání se stejným obdobím v roce 2006 zvýšily o 22,1% a dosáhly 929 milionů korun.
"V roce 2007 budeme pokračovat v rozvoji našich aktivit na trhu nealkoholických nápojů v rámci všech středoevropských zemí, o čemž svědčí probíhající fúze s polskou nápojářskou trojkou Hoop a rozšíření produktového portfólia v Maďarsku," uvedl Martin Klofanda. Sloučená skupina s názvem Kofola-Hoop S.A. s ročními tržbami kolem 8,6 miliardy korun bude působit v České republice, Polsku, Maďarsku, Rusku a na Slovensku.
Vstup na burzu
Akcie nové firmy se budou obchodovat na varšavské burze. Ke sloučení obou firem mělo dojít na podzim. Společnost Hoop je trojkou na polském trhu. Do jejího portfolia patří téměř 100 druhů nápojů. Firma zahájila výrobu v roce 1992 ve městě Bielsk Podlaski. Nyní vlastní tři výrobní závody a zaměstnává asi 1500 lidí. Kofola patří mezi nejoceňovanější tradiční české značky.
Z průzkumu komunikační agentury Mater mezi českými manažery vyplynulo, že Kofola patří pět nejúspěšnějších současných českých značek. Sedmdesát dva procent manažerů a zástupců firem do první pětice zařadilo automobily Škoda a právě limonádu Kofola. O polovinu méně respondentů si totéž myslí o Pilsner Urquell, 32 procent uvedlo značku Baťa. První pětici pak uzavírá Budweiser Budvar s 28 procenty.