Praha - Češi jsou nyní při útratách rozvážnější, obsah jejich nákupních košíků se ale v porovnání s ostatními zeměmi zatím příliš nemění. To lze čekat až v průběhu letošního roku. Rozhodně prý nebudou "škudlit" na dětech a zatím chtějí dál nakupovat kvalitní zboží nehledě na vyšší cenu.
"Co se týče osobní spotřeby, lze z výzkumu vysledovat tendence k zodpovědnějšímu nakládání s penězi, příklon ke spoření a větší opatrnost lidí v utrácení, i když většina dotazovaných uvedla, že dosud nemusela regulovat své výdaje," vyplývá z výzkumu agentury OMD pro LBBW Bank, kterého se zúčastnilo dohromady 531 respondentů.
Podle výsledků studie Barometr Cetelem 2009 hodnotí český spotřebitel svoji současnou situaci známkou 4,7 na stupnici od 1 do 10. "Po dvou letech, kdy se Česká republika pohybovala nad prahem 5 bodů, se v tomto roce očekává pokles zájmu spotřebitelů utrácet. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi však vychází hodnocení Čechů stále jako jedno z nejlepších, a to dokonce i při srovnání s evropským průměrem," uvádí generální ředitel Cetelemu Václav Horák.
Příklon k levnějšímu
Razantnější změnu v nákupních košících zákazníků zatím nezaznamenaly ani jednotlivé obchodní řetězce. Podle Evy Karasové z tiskového oddělení Tesco zákazníci chtějí šetřit a jsou opatrnější při nákupech - snaží se je více plánovat a nekupovat zbytečné věci.
"Obecně platí, že jsou lidé méně spokojeni se svou finanční situací, nehodlají však ustoupit od svých požadavků na kvalitu - nekoupili by si něco, o čem nejsou přesvědčeni, že není kvalitní - a nechtějí šetřit určitě na dětech, z potravin pak zejména na zelenině, ovoci a mléčných výrobcích," říká Karasová.
Výraznější změny v nákupním chování Čechů zatím nezaznamenal ani SPAR. Podle mediálního zástupce řetězce Jana Vávry se obsah košíků zákazníků příliš nemění. "Roste ale zájem o privátní značky," připomněl však Vávra.
Tento jev prokázal i průzkum mezi zákazníky prodejen Albert a Hypernova. Výrobky vlastní značky zde nakupuje přes 80 procent lidí, vyplývá z výsledků.
Pomalejší reakce
Proč není změna nákupního chování u Čechů tak výrazná jako v ostatních zemích? "Český trh byl ve srovnání se západními trhy v tomto směru méně vyspělý i v dobách růstu. Cena i v minulosti hrála velkou roli, často větší než kvalita a preference levnějších, byť méně kvalitních výrobků byla setrvalá, i když se situace pozvolna měnila. Proto také nynější změna, tedy orientace k levnějšímu, ale méně kvalitnímu zboží, není tak výrazně viditelná," vysvětluje analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.
Analytička Helena Horská z Raiffeisenbank navíc připomíná, že české domácnosti jsou v reakci opožděnější a začnou omezovat své výdaje až tehdy, když uvidí reálný dopad recese. Ten by měl být patrný až v průběhu letošního roku.
S tím souhlasí i Potměšil - podle něj je možné předpokládat, že růst nezaměstnanosti, zastavení růstu platů a celková hospodářská situace přinutí lidi více šetřit, což se projeví i na složení jejich nákupů v řetězcích, kde budou hledat levnější zboží.
"To nabízejí často privátní značky řetězců. Pro zákazníky je v tomto případě důležitá především cena, která bývá cca o třetinu nižší než u jiných srovnatelných výrobků. Zde lze počítat s poklesem kvality, byť se řetězce již snaží své privátní značky dělit na ty, kde je cena prakticky jediným měřítkem a skupinu, u nichž jsou kvalitativní měřítka brána v potaz," doplňuje analytik.
Šetřit se bude na restauracích či dovolené
Společnost Ipsos Tambor položila v polovině dubna pro fórum Zlatá koruna dohromady 500 respondentům otázku, jak budou na ekonomickou krizi reagovat.
Téměř polovina dotázaných (48 procent) počítá s tím, že v reakci na krizi bude snižovat své výdaje. Více než pětina (22 procent) však uvedla, že na krizi reagovat nebude vůbec. Necelých 40 procent obyvatel bude odkládat zejména větší výdaje a téměř pětina lidí se chystá nakoupit zboží, jehož cena výrazně klesne.
V následujících třech měsících lze v Česku očekávat zvýšenou poptávku po zboží a produktech ve slevě, naopak poptávka po značkovém zboží bude podle názoru více než čtvrtiny populace méně častá.
Z hlediska změny spotřebitelského chování v době ekonomické krize lidé přitom hodlají nejvíce šetřit na návštěvách restaurací a kaváren, nákupu nábytku a spotřební elektroniky, při zajišťování dovolené a kuřáci pak na cigaretách. Nejméně snižování a omezování výdajů podle průzkumu dotkne léků a léčiv, vitamínových přípravků a knih.