Praha - Po roce a pěti měsících se obchodníci konečně dočkali - po neustálém poklesu jejich tržeb přišel v březnu zvrat a tržby v maloobchodech se zhouply směrem vzhůru. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.
Podle jeho údajů stouply tržby v porovnání s únorem v březnu o 2 procentní body a meziročně o 0,5 procentního bodu. Na tomto nárůstu má zásluhu zejména zvýšení prodeje motorových vozidel, ale také potravin, což je důsledek velikonočních svátků.
"Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily meziměsíčně reálně o 5,3 procenta a meziročně o 5 procent," uvedl úřad ve své zprávě.
Reálná čísla překonala předpovědi analytiků. Ti odhadovali, že meziroční růst bez očištění od sezónních vlivů nepřesáhne 3 procenta, tento údaj však byl podle statistiků 3,9 procenta.
"Tento vývoj bezesporu souvisí s posledními příznivými daty z trhu práce. V březnu nezaměstnanost klesla na 9,7 procenta z únorových 9,9 procent, v dubnu podle předběžných výpočtů MPSV směřuje dokonce k 9,2 procenta. Celkově jsou však maloobchodní tržby ve srovnání s předkrizovou situací stále velmi nízké," zhodnotil hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík.
Největší zvýšení tržeb si mohou připsat prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin, kam spadají všechny hyper a supermarkety. Oproti loňsku si polepšily o 4,9 procenta, při podílu více než 35 procent na celkových tržbách.
Ale i v březnu dál rostl výdělek obchodů prodávajících počítače a internetových obchodů. "Nárůst prodejů přes internet si již několik měsíců drží stabilní růst o dvě až tři procenta. Dlouhodobě hlavním důvodem, který láká lidi k nákupu přes internet, jsou nižší ceny," uvedl Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz.
Na raketový nárůst výdělků se však majitelé obchodů nejspíš těšit nemohou. I přes předpovídaný pokles je nezaměstnanost v Česku stále jedna z nejvyšších v uplynulých deseti letech. A to lidem chuti do nakupování nepřidá.
„Odvaha k většímu utrácení se domácnostem vrací jen postupně. Stále nejistá ekonomická situace je vede spíše k šetrnosti, a když už si chtějí přilepšit, nechají v obchodě větší útratu za něco z oddělení potravin než za novou televizi. Supermarkety a hypermarkety se naučily dobře pracovat se slevovými akcemi, na které zákazníci dobře reagují, zejména před svátky, jako byly Velikonoce. Výrazné slevy nalákaly zákazníky i k prodejcům automobilů, kteří se nejvýznamněji podepsali na březnovém růstu," podotkl Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod PricewaterhouseCoopers Audit.