Chceme mzdy Škodováků, zní v Hyundai. A ti chtějí víc

Tomáš Fránek
3. 3. 2010 21:25
Zaměstnanci automobilek chtějí přidat, i když jejich šéfové nevěří, že krize skončila
Lidé, kteří pracují na výrobě škodovek, chtějí větší růst platů než bude letošní inflace.
Lidé, kteří pracují na výrobě škodovek, chtějí větší růst platů než bude letošní inflace. | Foto: Radek Pecák

Brno - Lidé pracujících v českých automobilkách začali boj za vyšší platy, firmy jsou ale připraveny přidávat jenom minimálně, krize podle nich není zdaleka u konce.

Podle Sdružení automobilového průmyslu tak letos chtějí odbory v automobilkách přidat kolem pěti procent, firmy jsou ale ochotné jít pouze na jedno až 1,5procentní zvýšení. A třeba největší tuzemská automobilka už několikrát deklarovala, že by platy ve firmě nejraději na dva roky zmrazila úplně.

Právě ve Škodovce se o platech začalo jednat minulý týden, žádné konkrétní podrobnosti ale známy nejsou.

Odboráři ze Škodovky uvedli ve svém týdeníku Škodovácký odborář, že mají rozumný návrh na zvýšení mezd, který odpovídá nepříliš dobré situaci na trhu s auty. Odbory chtějí smlouvu uzavřít na rok s tím, že by platy měly určitě růst více než inflace. A odbory jej chtějí prosadit, nevylučují ani případnou stávku.

"Je to ale až opravdu poslední způsob řešení, pokud by nám byla upírána naše práva," uvedl v týdeníku šéf odborů Jaroslav  Povšík.

Vyšší platy chtějí také odboráři z TPCA v Kolíně, jednání o navýšení platů ale zatím nechtějí obě strany nijak komentovat. "Následuje standardní vyjednávání za účasti vedení firmy. Další podrobnosti z kolektivního vyjednávání však do jeho skončení nekomentujeme," řekl agentuře ČTK mluvčí automobilky Radek Kňava.

V kopřivnické automobilce Tatra je kolektivní smlouva platná, protože byla již dříve podepsána na dva roky, zvyšovat platy se nebudou. Obě strany pouze vyjednávají o dodatku, který se například týká případného vyplácení bonusů.

"Po loňském špatném roce samozřejmě nemůžeme uvažovat o žádném navýšení platů. Ale chceme alespoň vyjednat vyplácení bonusu, který je složkou odměňování. Ten by se začal vyplácet, kdyby se firmě zlepšil hospodářský výsledek," uvedl odborový předák Tatry Pavel Baroň.

Největší boj se ale očekává o mzdy v nošovické továrny Hyundai. Podle odborářů totiž lidé v Nošovicích berou v průměru o 10 tisíc korun méně než ve Škodě Auto i TPCA. Vedení automobilky tak už dostalo od odborů návrh na zvýšení platů. Odbory také chtějí prosadit pro zaměstnance, kteří už v nošovické firmě pracují jeden rok, o tři dny dovolené navíc a vyjednat zvýšení rizikových příplatků za hlučnost a prašnost. Požadují, aby se vyřešila otázka přesčasů, kvůli kterým loni vyhlásili stávkovou pohotovost.

V Hyundai zatím platí kolektivní smlouva podepsaná loni v květnu, která zaručovala zaměstnancům průměrný nárůst platů o 6,5 procenta. O první kolektivní smlouvě se přitom v automobilce vyjednávalo osm měsíců.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu byla loni průměrná mzda v dělnických profesích dohromady za všechny tři největší automobilky téměř 26 000 korun. Loni platy téměř nerostly, platový nárůst mezi roky 2008 a 2009 byl pouze 0,73 procenta.

V českých a moravských automobilkách je nyní zaměstnáno 115 450 lidí, jejich počet se za rok snížil o asi deset procent. "Očekáváme, že i tento rok bude pro automobilový průmysl náročný, protože oživení na světových trzích bude přicházet pouze pozvolna" uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

 

Právě se děje

Další zprávy