Brno - Bojovat s velkými řetězci cenou nedokážeme, musíme sázet na kvalitu a dobré služby, shodli se čeští výrobci nábytku . Tuzemská produkce nábytku v posledních letech klesá, jen loni se snížila o 3,64 miliardy korun.
Důvodem je expanze řetězců, které nabízí levné výrobky většinou z asijských zemí. Nábytkáři se proto snaží zaměřit na střední a vyšší třídu zákazníků, ale ani ti vždy neupřednostňují kvalitu před nízkou cenou.
"Jediná cesta, jak se udržet naživu, je nabízet sortiment s garancí, která lidi osloví," konstatoval Jaroslav Frantál z firmy Böhm Jihlava.
Podle zkušeností nábytkářů by si Češi mohli dražší nábytek dovolit, ale v současnosti se spíš snaží šetřit a bojí se investovat.
"Pro české firmy je mnohem obtížnější hájit své výroby a nabídku. Smutné je, že pro klienta je v současné době převažujícím argumentem cena a kvalita je opomíjena. Pro české firmy je to nevýhoda," uvedla Yvona Břoušková, ekonomická ředitelka společnosti JECH CZ.
Trh navíc ovlivnilo i zpomalení stavebnictví - kvůli menšímu počtu dokončovaných bytů a domů je pravděpodobný menší zájem o nábytek.
Nábytkáři tak hledají další cesty, jak zvýšit svůj prodej a přesvědčit zákazníky, že investovat do nábytku české výroby se vyplatí. "Cestou k větším prodejům je ischopnost prosadit své boží k firmám, které dělají kompletní vybavení interiérů," podotkl ředitel firmy PF nábytek Tomáš Linhart.