Praha - Tuzemský operátor Vodafone čelí žalobě kvůli vánoční reklamní kampani z roku 2007. Britské studio Aardman tvrdí, že ovce použité v tehdejší kampani se až příliš podobají jejich slavné a komerčně úspěšné ovečce - přesněji řečeno beránkovi - Shaun.
Podle Hospodářských novin už jednou v případu rozhodoval pražský městský soud. Vrchní soud ale jeho rozsudek zrušil, a případ se mu tak vrací. "Dosud vydaná rozhodnutí jsou v náš prospěch," tvrdí Alžběta Houzarová z tiskového oddělení Vodafonu.
Studio požaduje po Vodafonu 14 milionů korun. Obě ovce sice podle něj nejsou zcela totožné, ale mají se shodovat v několika podstatných znacích, uvádí deník.
Právníci Vodafonu proti tomu namítají, že jejich ovce není černá, ale fialová, nemá tak vypouklé oči a grafik ji vytvořil bez ohledu na seriál. Ovce z reklamy je navíc výsledkem 3D animace - oproti plastelínové figurce ze seriálu tak měla v reklamě například detailně animovanou vlnu, připomínají Hospodářské noviny.
Namaloval by to každý
Podle zástupců Vodafonu by takovou ovci namaloval při podobném zadání každý. Navíc Shaun nebyl v době kampaně ještě v Česku příliš známý, ačkoliv studio Aardman jej před stejnojmenným seriálem použilo poprvé už v roce 1995 ve filmu O chloupek ze série Wallace a Gromit, který běžel i v Česku. Podobné ovce jsou údajně i v seriálu Pošťák Pat z roku 1981, přišli s nimi tedy jiní autoři dávno před studiem Aardman.
Vedle finančního odškodnění chtělo britské studio po českém Vodafonu, aby se operátor omluvil jako "černá ovce hospodářské soutěže". To ale soudci zamítli jako sebeurážející.