Český průmysl nejhorší teprve čeká. Přečtěte si důvody

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
11. 6. 2009 12:00
Krize průmyslu podle některých expertů teprve začíná
V roce 2009 plánují v Nošovicích vyrobit 185 tisíc vozů Hyundai i30.
V roce 2009 plánují v Nošovicích vyrobit 185 tisíc vozů Hyundai i30. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Krize v českém podnikovém sektoru teprve začíná, varují někteří analytici. Za pravdu jim dává také většina firem.

Podle květnového průzkumu hospodářské komory očekává téměř 70 procent oslovených podniků, že ekonomický útlum bude pokračovat a že k obratu současného stavu nedojde dříve než na začátku příštího roku.

"Domnívám se, že až v létě nám krize ukáže svou hloubku. Již nyní však mohu říci, že to nejhorší máme teprve před sebou," komentuje situaci Petr Smutný z PricewaterhouseCoopers ČR. Podniky podle něj srazily náklady, oživení v obchodě ale stále nepřichází. Co je důvodem?

1. Firmy orientované na export

"Silná proexportní orientace českých firem způsobuje ekonomice velké problémy," tvrdí ve své analýze pojišťovna Atradius. Přes 80 procent vývozu podle ní směřuje do zemí EU, jen do Německa je to celá třetina veškerého zboží.

"Klesající poptávka na evropských trzích tak stahuje i české hospodářství, jen v dubnu došlo k meziročnímu poklesu vývozu o 22,8 procenta. Odsud pramení problémy exportně orientovaných firem."

2. Automobilový průmysl a šrotovné

Automobilový průmysl je právě tím odvětvím, které se na export výrazně zaměřuje. Slabá dubnová data v oboru jsou pro řadu analytiků překvapením. Výrazné oživení s pomocí šrotovného nenastalo a automobilový průmysl se meziročně propadl o 25,5 procenta. "To ve výsledku celého průmyslu představuje -4,3 procentního bodu," říká analytik Michal Brožka z Raiffeisenbank.

3. Strojírenství

Průmysl táhne dolu i velmi hluboký pokles těžkého a klasického strojírenství - hutnictví (-47,2 %); kovovýroba (-36,1 %), výroba strojů (-30,5 %). "Celkově pokračoval pokles ve všech oborech průmyslu z výjimkou v podobě potravinářského průmyslu (1,2 %) a výroba ostatních dopravních prostředků (2,7 %), kam se zahrnuje výroba železničních vozidel či opravy letadel," okomentoval situaci hlavní ekonom Atlantik FT Petr Sklenář.

"Najdou se i odvětví, která jsou v plusu, například potravinářství - protože nákup potravin obecně odložit nejde - zboží krátkodobé spotřeby nebývá ekonomickým poklesem zdaleka tolik zasaženo jako odvětví cyklická. Nákup zboží dlouhodobé spotřeby a investiční statky lze snadno odložit z nejisté současnosti do budoucnosti," dodává Brožka.

4. Nedostatek zakázek

Vývoj tržeb a zakázek naději na zlepšení situace zatím nenabízí. "Tržby průmyslových firem se v dubnu snížily o 23,1 procenta, a klesly tak ještě o něco více než produkce," uvádí Marek. Tržby z přímého vývozu klesají ještě méně, sklady se tedy nevyprazdňují. Nové zakázky se předminulý měsíc snížily o 26,7 procenta. "Takže je jasné, že propad bude dále pokračovat. Nepozorujeme zde žádné blýskání na lepší časy," doplňuje Markéta Šichtářová z Next Finance.

5. Druhotná platební neschopnost

"Zásadním problémem do budoucna bude druhotná platební neschopnost, tedy situace, kdy podnik není schopen platit své dluhy, protože mu neplatí jeho odběratelé. Počet konkurzů může rapidně vzrůst," upozorňuje Smutný z PWC.

Podle pojišťovny pohledávek Atradius vzroste v roce 2009 počet konkurzů o 15 až 20 procent na přibližně 1700. Insolvence se budou dotýkat v tomto roce firem z oblasti dopravy, stavebnictví, zpracovatelů textilu a oceli a firem napojených na automobilový průmysl. 

 

Právě se děje

Další zprávy