Praha - Česká republika má čtvrtou nejhustší síť hypermarketů v Evropě. Na milion obyvatel Česka totiž připadá už 26 hypermarketů.
Nejvyšší je tento ukazatel ve Švédsku, kde je na milion lidí 28 hypermarketů. Naopak v Polsku jich je osm a v Turecku či Nizozemsku pouze tři. Vyplývá to z analýzy společnosti The Nielsen Company.
"V ČR je vysoká penetrace hypermarketů. Existuje ale určitý prostor pro otevírání dalších supermarketů nebo diskontů," komentoval údaje Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic.
Na milion obyvatel ČR totiž připadá jen deset velkých supermarketů a 116 menších supermarketů, což je méně než v řadě evropských zemí. Například v Rakousku na milion lidí připadá 35 velkých a 396 malých supermarketů a v Německu jich je 57 a 256.
Síť hypermarketů pokryla už většinu území České republiky a v jejich spádové oblasti podle údajů společnosti Incoma GfK žije takřka 90 procent české populace.
Expanze hypermarketů proto v posledních letech zpomalila a obchodní řetězce tyto velkoplošné prodejny stavějí ve stále menších městech.
Stále vznikají nové prodejny
Počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen se předloni podle údajů Incoma GfK v Česku zvýšil z 1339 v roce 2009 na 1386. Počet supermarketů v roce 2010 vzrostl o 24 na 500, síť hypermarketů se rozrostla o deset prodejen a na konci roku 2010 v Česku fungovalo 268 hypermarketů.
Počet diskontních prodejen se předloni zvýšil o 13 na 618. Loňské statistiky zatím nebyly zveřejněny.
Supermarkety na konci loňského roku jako hlavní nákupní místo potravin podle údajů Incoma GfK uvedlo 18 procent českých domácností, zatímco o rok dříve se tento ukazatel snížil na 15 procent ze 17 procent v roce 2009.
Obliba hypermarketů se loni zvýšila na 44 procent ze 43 procent v závěru roku 2010. Preference diskontních prodejen loni na tuzemském trhu klesly na 21 procent z 25 procent v roce 2010. Předloni přitom vzrostly o jeden procentní bod.
"Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže, a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují," uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.