Praha - Dva miliony kilometrů, tedy dvě procenta rozsahu dopravy, ubudou od 13. prosince z jízdních řádů Českých drah. Spolu s platností nových řádů skončí jízdy některých méně vytížených rychlíků, jiné tratě naopak dostanou další spoje.
Jednou z "obětí" úspornějšího jízdního řádu bude například ranní rychlík z Prahy do Brna, který obě metropole spojuje přibližně ve stejném čase jako expres Brněnský drak. Méně rychlíků pojede také na trati spojující Prahu, Příbram a České Budějovice, Prahu a Letohrad, Kolín a Rumburk.
Podle zástupců drah letos stát investuje do dálkové dopravy o 400 milionů korun méně než v letošním roce, tedy asi 3,8 miliardy korun.
Největší změny potkají Královéhradecký kraj, kde má objem dopravy od poloviny prosince klesnout o osm procent. Zruší se totiž celotýdenní provoz na některých tratích.
Naopak posil se dočkají lidé žijící v Praze a jejím blízkém okolí. Pražské Hlavní nádraží totiž po dokončení rekonstrukce umožní, aby z něj odjížděl vlak každou minutu.
"Jízdní řád je poprvé hospodářsky vyrovnaný, včetně dvouprocentního přiměřeného zisku," konstatoval ředitel Českých drah Petr Žaluda
Přestože dráhy zavedou i několik úprav jízdného, žádné převratné změny nebo zdražování nechystají. Asi nejvýraznější změnou projde cena jednodenní síťové jízdenky ČD Net, která až dosud přišla na 450 korun. Nově tuto cenu zaplatí jen majitelé zákaznických karet, ostatní vyjde tato jízdenka na 600 korun.