Češi ztratili chuť utrácet. Šetří už dokonce i na jídle

Veronika Skálová Veronika Skálová
2. 9. 2011 9:30
Červencové tržby v obchodech zůstaly na úrovni června, ve srovnání s loňskem klesly
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Hrozící návrat krize není virtuální výmysl politiků, uvědomují si Češi a ve světlé zítřky příliš nevěří. Dokazuje to změna jejich ochoty utrácet v obchodech.

Nejenže tržby v červenci zůstaly na úrovni předchozího měsíce, ale ve srovnání s loňským rokem vzrostly pouze o 0,1 procentního bodu. Bez očištění o sezónní vlivy dokonce tržby meziročně klesly o 1,7 procenta.

Čerstvá data zveřejnil Český statistický úřad. Češi podle nich začali šetřit na základních potřebách - na potravinách. Právě menší útrata v této oblasti měla hlavní vliv na meziroční snížení tržeb.

Tento vývoj nepříjemně překvapil i analytiky, kteří předpokládali pokles jen o 0,3 procenta. "Maloobchod stagnuje, lidé při nákupu opatrně obrátí každou korunu. Je to znát i z toho, že poklesly tržby z prodeje potravin. Dnešní údaj však zapadá do celkového letošního makroekonomického obrázku ČR - velmi pomalý růst se stagnující spotřebou domácností, kde jediným pozitivním bodem je export," upozornil ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

Potraviny však nebyly to jediné, za co jsme v červenci utráceli méně. Podle statistiků poklesl i prodej stále dražších pohonných hmot, méně se kupovalo farmaceutické, zdravotnické i drogistické zboží (pokles o 2,6 procenta) i výrobky pro domácnost (pokles o 0,1 procenta).

Tržby za textil v obvyklé vlně letních výprodejů sice vzrostly o 7,7 procenta, ale ani to nedokázalo celkový vývoj maloobchodu zvrátit. Češi jako by se stávali k lákadlu slev imunní.

"Letní výprodeje, které v červenci někteří obchodníci spustili, zákazníci nedokázali rozeznat od akcí a slev, které v obchodech vídají v podstatě neustále. Mezi regály je tak nelákala žádná speciální akce, a poptávka tudíž výrazně nevzrostla. Letní zboží také obchodníci zlevňovali z už tak nízkých cen, a proto výdělky z těchto akcí nebyly tak výrazné jako v uplynulých letech," upozornil analytik Home Credit Michal Kozub.

Pokud budou chtít obchodníci zvýšit zájem o své zboží, budou muset vymyslet nový trik, jak Čechy k nákupu přimět.

 

Právě se děje

Další zprávy