Praha - V českých obchodech letos zákazníci ukradli, nebo se jinak ztratilo zboží za 532 milionů dolarů (v přepočtu 9,6 miliardy korun), což je o 95 milionů dolarů více než loni.
Je to obrovské číslo, ale z pohledu tržeb obchodů už tak hrozně nevypadá. Podíl ztrát na tržbách se zvýšil na 1,53 procenta.
Česku z pohledu tohoto ukazatele mezi sledovanými zeměmi EU připadlo první místo, vyplývá z průzkumu, který zveřejnila britská agentura Centre for Retail Research.
Zhruba 43 procent letošních ztrát připadá na krádeže spáchané zákazníky, 35 procent krádeží mají na svědomí zaměstnanci, 16 procent vzniklo kvůli technickým chybám a pět procent způsobili dodavatelé.
Nejvíce se v obchodech podle průzkumu ztrácí alkohol, kosmetika, menší elektronika, značkové oděvy, DVD, počítačové hry a sladkosti.
To potvrzují i zástupci velkých obchodních řetězců. "Drobní zloději se zaměřují na zboží, které lze snadno schovat do kapsy, tedy zejména cigarety, cukrovinky, alkohol nebo drobnou kosmetiku," uvedla mluvčí Tesco Eva Karasová.
Podobné to je i v hypermarketech Globus. "Nejčastěji mizí pánské holicí potřeby, elektrické nářadí, dámské prádlo nebo karty mobilních operátorů. Z potravin pak dražší typy čokolád a konzerv," konstatoval marketingový ředitel řetězce Globus Boris Malý.
Nejnižší podíl ztrát na tržbách letos v Evropě vykazují obchodníci v Rakousku a ve Švýcarsku, kde tento ukazatel shodně činí 1,04 procenta.