Brno - Rekord, který letos rozhodně nebude pokořen. A jestli padne napřesrok je ve hvězdách. Češi totiž vloni poprvé v historii utratili v průměru více než 15 tisíc korun za zahraniční dovolenou. A víc než polovinu dovolených strávili v zahraničí.
„V průměru to bylo za jednu zahraniční dovolenou 15 600 korun na osobu včetně nákladů na místě pobytu, což představuje desetiprocentní meziroční nárůst. Poprvé v historii tak překročili magickou hranici 15 tisíc korun," vysvětlil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
Při dovolených doma v Česku byli turisté mnohem skromnější. Přesto průměrná útrata 4 500 korun na osobu znamená šestnáctiprocentní nárůst.
Lidem se dařilo, víc cestovali
Rostoucí útraty nezpůsobila jen větší chuť dovolenkářů utrácet, ale nárůst celkového počtu dovolených, které si Češi vloni dopřáli.
„Uskutečnili celkem 9,9 milionu pobytů s nejméně čtyřmi noclehy, což je o pět procent víc než v roce 2007. Z toho bylo 4,99 milionu dovolených v zahraničí, to je v přepočtu 50,3 procenta. Poprvé v historii tak Češi strávili více dovolené v zahraničí než v tuzemsku," upozornil Okamura.
Mnohem víc rostl počet výletů do zahraničí, o 11 procent, turistická lákadla České republiky přitáhla o dvě procenta víc Čechů než o rok dřív.
„Důvody jsou zřejmé - zvyšující se průměrné příjmy a loňský silný kurz české koruny.
Letos však z důvodu ekonomické krize a oslabení kurzu koruny neočekáváme, že by došlo k tak velkému nárůstu počtu dovolených a výše útrat," dodal Okamura.
Letos čísla opět spadnou
Nad loňskými výsledky by si tedy české cestovní kanceláře mohly mnout ruce. Pokud by však neměly plné ruce práce se získáváním klientů. Už teď je jasné, že čísla z loňského roku se letos zopakovat nepodaří. Naopak, cestovní kanceláře letos očekávají nejhorší sezónu za dvacet let.
„Letos se zájem o dovolené utlumí přibližně o osm až deset procent. Víc to nebude, dovolená je u Čechů vysoko na seznamu priorit," poznamenal analytik Jaromír Beránek ze společnosti Mag consulting.
Přesto se cestovní kanceláře snaží na klesající zájem připravit a omezují některé programy. Ve výsledku však nejspíš vydělají především jejich klienti. Letní sezónu plánuje většina kanceláří až rok předem a rezervovaly tak stovky míst v hotelích v nejoblíbenějších destinacích.
Ty bude zapotřebí obsadit za každou cenu, jinak rezervační poplatky propadnou. Je tedy možné, že nákup zájezdů jako last minute bude letos ještě výhodnější než v minulosti.