Češi šetří na oblečení, oděvním řetězcům klesají tržby

Veronika Skálová Veronika Skálová
29. 5. 2009 17:15
Recese začala vloni na podzim drtit i trh s módním zbožím. Tržby klesají o víc než pět procent.
Zanedlouho vypukne v obchodech s módou další vlna slev. Zvedne zájem Čechů o oblečení?
Zanedlouho vypukne v obchodech s módou další vlna slev. Zvedne zájem Čechů o oblečení? | Foto: Simona Holecová

Brno - Hospodářská krize tlumí hlad Čechů a Češek po módním zboží. Recese se dotkla už i řetězců prodávajících oblečení, od loňského podzimu jejich tržby padají. Podle údajů časopisu TextilŽurnál, který jako jediný mapuje tržby prodejců, vydělalo 36 největších značek s oděvy 24 miliard korun. Tedy stejně jako v roce předchozím. A v letošním prvním čtvrtletí o pět procent klesly.

"Výsledek prvního čtvrtletí není tak špatný. Zvlášť vzhledem k působení ekonomické krize a vcelku skeptickým prognózám obchodníků pro letošní rok. V loňském posledním čtvrtletí klesly tržby českých textilních obchodů meziročně dokonce o osm procent," uvedl šéfredaktor časopisu Michal Korol na tiskové konferenci.

Módu odepsali na malých městech

Největší pokles postihl prodejny v menších městech, do 10 tisíc obyvatel. Zaznamenaly meziroční úbytek tržeb o 35 procent. Lidé ve větších městech na módě zřejmě tolik nešetří. Obchody s oblečením v městech nad 100 tisíc obyvatel si totiž navzdory krizi připsali půlprocentní přírůstek na tržbách v porovnání s loňským prvním čtvrtletím.

"V lednu ještě pokles poptávky tlumily tradiční výprodeje a tržby klesly o 5 procent. V únoru ale už 85 procent účastníků průzkumu hlásilo tržby nižší o deset až 40 procent. Nejhůře na tom byla dámská i pánská klasická konfekce v střední a vyšší cenové relaci," konstatoval Korol. Celkově to znamenalo únorový pokles o devět procent.

V březnu se však situace opět o něco zlepšila a obchody s módou zaznamenaly jen dvouprocentní meziroční pokles.

Nejvíc oblečení prodá Tesco

Český obchod s módním zbožím ovládají zahraniční značky. Mezi 36 největšími prodejci je jich podle údajů TextilŽurnálu více než tři čtvrtiny. V čele žebříčku, který časopis sestavuje už čtrnáctým rokem, se však neumístila žádná z oblíbených oděvních značek, ale gigant nabízející široké spektrum zboží - Tesco.

"Rozdíl mezi první pozicí, na které se umístilo Tesco a druhou, obsazenou německým řetězcem New Yorker, činí téměř 3 miliardy korun. Tesco si tuto vedoucí pozici drží již léta, a to i přesto, že se nejedná o oděvního specialistu a textilní sortiment se podílí na celkové nabídce zboží jen dvanácti až patnácti procenty. Hlavní zásluhu na tom má vysoký počet jeho poboček," uvedl Michal Korol.

Třetí příčku mezi firmami, které oblékají Čechy a Moravany, obsadila značka Hennes&Mauritz tedy H&M, na čtvrté je však firma proslavená zásilkovým zbožím - tedy Quelle. Oproti minulosti však stejně jako ostatní zásilkoví prodejci zaznamenala propad tržeb.

 

Právě se děje

Další zprávy