Češi počkali na výprodeje a překvapili. Ale stále šetří

Radek Pecák Radek Pecák
14. 3. 2013 9:15
ČSÚ: Lednové maloobchodní tržby překonaly prosincové, roste zájem o e-shopy
Při nákupech potravin Češi stále šetří.
Při nákupech potravin Češi stále šetří. | Foto: Thinkstock

Praha - Lidé si počkali na výprodeje a v lednu v tuzemských obchodech utratili více peněz než během předvánočních nákupů v prosinci. Opět se zvýšil jejich zájem o nákupy v internetových obchodech.

Z čerstvých dat Českého statistického úřadu vyplývá, že tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v lednu reálně o 0,4 % oproti prosinci.

Tento údaj je například podle Tomáše Volfa, analytika skupiny Citfin, příjemným překvapením. "Trhy čekaly pád tržeb o 2,1 %," uvedl Volf ve svém komentáři. Přesto podle něho letos obchodníky stále nečekají dobré časy.

Ovšem ve srovnání s loňskem jde stále o horší skutečnost. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,5 %, stejně jako bez očištění.

Podstatně hůře než vloni se letos v prvním měsíci roku prodávala auta. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn zejména vývojem prodeje v motoristickém segmentu.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dní i neočištěné klesly o 3,5 %.

Přitom v obchodech (a také na čerpacích stanicích) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %, shodně jako bez očištění.

Při nákupech potravin se stále šetří

Největší růst zaznamenal prodej nepotravinářského zboží (o 1,9 %). Obchodníci více utržili i za potraviny, byť v tomto případě pouze o desetinu procentního bodu.

Naopak prodej pohonných hmot klesl o 2,2 %.

Mnout ruce si opět mohou především provozovatelé internetových obchodů a zásilkových služeb. Těm vzrostly tržby o 23,7 %. K celkovému růstu přispěl také vyšší prodej počítačového a komunikačního zařízení (o 4,6 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,5 %) a oděvů a obuvi (o 1,4 %).

Tržby rostly především ve specializovaných prodejnách, kde se nakupuje jiné zboží než potraviny, naopak při nákupech jídla Češi stále šetří.

Tam se tržby snížily o 2,5 %, nižší zájem spotřebitelů zaznamenaly rovněž prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,7 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,2 %).

 

 

Právě se děje

Další zprávy