Češi jsou po počítačích jako diví. Hlavně po přenosných

Veronika Skálová Veronika Skálová
11. 5. 2010 15:24
Prodeje počítačů rostou, na konci roku nejvíc nakupovaly firmy, v prvním čtvrtletí je vystřídali ve vedení jednotlivci.
Jedničkou v prodeji počítačů v Česku je Acer. Především díky zájmu o notebooky.
Jedničkou v prodeji počítačů v Česku je Acer. Především díky zájmu o notebooky. | Foto: Alza.cz

Brno - Češi sice stále nemají na nákupy příliš chuť. Nicméně existuje nejméně jedna oblast, která je výjimkou: Osobní počítače a s nimi související vybavení. Podle analytické společnosti Gartner totiž i v letošním prvním čtvrtletí prodej nových počítačů v České republice sice v porovnáním s koncem roku mírně poklesl, ale v meziročním srovnání prvních čtvrtletí rostl o osm procent.

Češi koupili od ledna do března 288 516 osobních počítačů. Hlavní zájem je o přenosné počítače. Těch jednotlivci i firmy nakoupili 208 596, zbylý počet, tedy necelých 80 tisíc kusů, pak připadá na stolní počítače.

Ze statistik je vidět, že zatímco na konci roku doháněly možnost, dát si nové počítače do nákladů hlavně firmy, v době výprodejů byli aktivnější jednotlivci. U firem totiž zájem o počítače poklesl za čtvrtletí o 28 procent, kdežto nákupní horečka se u soukromých osob zchladila o pouhé jedno procento. A meziročně soukromníci nakupovali o 28 procent víc.

Tato čísla však podporují nižší výsledky v loňském prvním pololetí.

Nárůst prodejů bude pokračovat

Zájem o elektroniku se nejspíš hned tak nezmění. "Na konci loňského roku rostl světový trh s počítači vůbec nejrychleji za posledních sedm let, meziročně o 22%, a růst by měl pokračovat i v tomto roce. I když nárůstu prodeje počítačů na světě bylo dosaženo na úkor tržeb, analytici Gartner potvrzují, že krize na trhu je už za námi," poznamenal ředitel místního zastoupení společnosti Gartner Oldřich Příklenk.

Pořadí značek, které se v Česku prodávají nejvíc, se od loňského prvního čtvrtletí příliš nezměnilo. Vede Acer, který prodal přes 30 procent všech nových počítačů, následuje Hewlett Packard s 18,3 procenty. Třetí skončil Asus s 14,5 procentním podílem na trhu.

Acer byl zároveň jedinou značkou, jejíž prodej rostl v Česku nejen meziročně, a to o 26 procent, ale i v porovnání s předchozím čtvrtletím. Oproti němu si polepšil o víc než 37 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy