Brno - Kdo loni odložil nákup fotoaparátů, notebooku nebo televize na poslední tři měsíce roku, neprohloupil. Naopak, nejspíš i pár tisícikorun ušetřil. Vyplatil se v porovnání s předchozími měsíci i nákup parfémů.
Průměrná cena nejoblíbenějšího zboží, které lidé obvykle před e-shopy nakupují, totiž v posledním čtvrtletí loňského roku klesala. Zjistila to při svém průzkumu společnost Karsa Technologies, která pravidelně monitoruje ceny zboží v internetových obchodech.
"Nejvýraznější pokles průměrné ceny byl patrný u notebooků. Na konci roku činila průměrná cena 17 663 korun, což představuje od loňského ledna pokles o 27 procent," upozornil Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies.
V penězích znamená takový pokles úsporu až šest tisíc korun. Podobně výrazný pokles nezaznamenalo žádné jiné zboží. V průběhu celého roku se však snižovaly i ceny plazmových i LCD televizí, LCD monitorů, myček, ale i parfémů. U nich se průměrná cena snížila o 6,3 procenta.
Znamená to, že předvánoční cenové akce, kterými prodejci lákali zákazníky, trumfly ve slevách i obvykle lednové "vyklízení skladů".
"Loňský rok byl v oblasti značkových parfémů charakteristický snižováním cen. Vlivem finanční krize a konkurenčního boje byly ceny tlačeny dolů. Zlevňovaly nejen e-shopy, ale i maloobchody. Pro zákazníky se totiž cena stává stále důležitějším rozhodovacím kritériem a již se méně zajímají o doplňkové služby," zhodnotil vývoj Daniel Kopecký, obchodní ředitel internetové parfumerie Parfemy.cz.
Ceny klesaly i v průběhu posledního čtvrtletí, nejspíš zásluhou předvánočního boje o zákazníka. Znatelně se tak v posledním čtvrtletí snížila například cena digitálních fotoaparátů.
"Průměrná prodejní cena u nich za poslední tři měsíce roku klesla téměř o pět procent na částku 5 018 korun," dodal Ježek. Nejlevnější však podle něj byly loni fotoaparáty v únoru, kdy stály průměrně 4 778 korun.
Výjimkou z nejpopulárnějšího zboží, které Češi kupují přes internet, byly mobilní telefony. Jejich cena totiž za poslední čtvrtletí loňského roku stoupala, ve výsledku o 6,5 procenta.
"Toto zvýšení je ovlivněno především nástupem většího množství nových dražších modelů na tuzemský trh," vysvětlil Ježek.