Praha - Na jednu stranu si Češi vybírají zboží především podle ceny, ale do nákupů z druhé ruky se jim zatím příliš nechce. Až na několik výjimek. K těmto výsledkům dospěla společnost Cetelem na základě svého mezinárodního průzkumu ve dvanácti evropských zemích.
Obecně z něj vyplynulo zjištění, že lidé v krizi sice jsou ochotni nakupovat, ale více uvažují o tom, co nakupují. Pečlivěji hodnotí, co jsou zbytečnosti a které zboží je k mání za odpovídající cenu.
Výhodné nákupy se tak stávají zaklínadlem. Cena je mezi hodnotícími kritérii na prvním místě ve všech zemích v průzkumu, Češi ale na druhém místě nejčastěji uváděli kvalitu zboží. Mnohem více než obyvatelé ostatních zemí je zajímá kvalita produktu, zato už pro ně není tolik důležité, zda jde o produkt Fair Trade či s nižší ekologickou zátěží při výrobě a dopravě.
Zatímco ekologičnost vzniku výrobku zajímá 78 procent dotázaných Italů, je důležitá jen pro 48 procent Čechů. "Zájem o bio výrobky a fair trade produkty je ze strany Čechů na nejnižší úrovni mezi sledovanými evropskými zeměmi. Pro české spotřebitele je totiž stále důležitější cena zboží, než ochrana životního prostředí; ještě méně podstatný je jeho původ," uvedl Václav Horák, generální ředitel Cetelem.
Fair Trade výrobky si nejčastěji kupují Britové, bio výrobky zase Portugalci, Poláci a Španělé. V Česku je zájem o oba typy produktů podprůměrný.
Zároveň se však Čechům nechce do nákupu použitého zboží. Existují tři výjimky - oblečení, knihy a CD a automobily. O ostatní sortiment z druhé ruky, ať už se jedná o nábytek sportovní potřeby nebo domácí spotřebiče, nemají Češi zájem.
Naopak rekordmany v „second handových" nákupech jsou Němci, Poláci a Maďaři. Kromě zmiňovaných kategorií nakupují běžně již použité potřeby pro kutily a televizní nebo výpočetní techniku.