Čechy kuřata neděsí. Vydělají ale firmy?

Petr Havel
25. 5. 2006 0:00
Praha Hrozba ptačí chřipky český národ až tak netlačí. V rámci Evropské unie prokázal nebývalou imunitu a drůbeží konzumoval vesele dál. Uvnitř: ANKETA a VŠE O PTAČÍ CHŘIPCE
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Podíl spotřeby drůbežího v porovnání s ostatními masy v tuzemsku stoupá, byť již ne o tolik jako v minulých letech. V současné době se drůbeží podílí na celkové spotřebě masa zhruba 36 procenty.

Díky tomu stoupá i jeho výroba, loni bylo drůbeží jediným druhem masa, jehož tuzemská produkce se zvýšila. Nezní tak návrh EU na kompenzaci útlumu místní produkce jako poškození českých chovatelů a zpracovatelů drůbeže? V zásadě ne.

Infobox
Autor fotografie: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Především obecnou dohodu o možné kompenzaci z Lucemburku zcela chybně veřejně interpretoval prezident Agrární komory Jan Veleba, z jehož vyjádření vyplývalo, že jde o kompenzace za dlouhodobý útlum tuzemské produkce drůbeže.

To ale není pravda, neboť dotovaný útlum by měl být časově omezený na dobu tří měsíců. V tomto čase se mají producenti zbavit nadbytečných zásob nahromaděných kvůli zvýšenému dovozu z doby, kdy jinde v Evropě poptávka po tomto mase klesala.

A za těchto okolností by bylo nesmyslem peníze z Bruselu odmítnout, zvlášt když jiné státy je dostanou také.

Navíc konkurenceschopnost české produkce drůbežího není jak v evropském, tak globálním měřítku nejvyšší, pokud jde o výši nákladů vynaložených na jeden kilogram. A přes varování odborníků ještě tři roky před vstupem se s tím mnoho neudělalo.

Otázka sice nedohodnutého, ale do budoucna možného skutečně dlouhodobého útlumu domácí produkce drůbežího je tak zcela na místě.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Respektive byla by, pokud se český spotřebitel bude při nákupu drůbežího masa a výrobků z něj rozhodovat především podle ceny. Jiná věc by samozřejmě byla, kdyby se rozhodoval podle kvality, a zejména podle původu suroviny a výrobce příslušného produktu.

V tomto případě nejenže neklesne spotřeba drůbežího u nás, ale neklesne ani jeho výroba. Jenže k tomu je třeba propagaci českých značek.

Například Agropol již s kampaní začal. Letáky vyzývají: "Volte vodňanské kuře". Je to určitě jedna z cest, jak konzumenty dostat na svou stranu. Je však zapotřebí setrvalý marketink a propagace tuzemských potravin.

V letech 2010 až 2013 musí Evropa podle dohod v rámci Světové obchodní organizace upustit od všech celních bariér a dotovaných exportů potravin. Dlouhodobé útlumové programy by se bez solidarity místních zákazníků s "národními" produkty mohly stát najednou realitou.

Autor je spolupracovníkem redakce

 

Právě se děje

Další zprávy