Loňský rok pro železničního dopravce neskončil finančně příliš dobře. Přestože je výsledek o 130 milionů lepší, než kolik manažeři předpokládali, ani zisk 1,5 miliardy korun z nákladní přepravy nezabránil celkové ztrátě ČD ve výši 450 milionů korun.
Přitom služeb Českých drah využilo o necelé tři miliony pasažérů více než v roce 2005 a jejich počet překročil 180 milionů. Celkem najezdili 6,9 miliard kilometrů.
"Letos by se dráhy mohly konečně dočkat mírného, asi padesátimilionového zisku," potvrdil náměstek generálního ředitele Jiří Kolář.
Nové vlaky? Díky Bruselu
ČD se snaží obnovovat vozový park a rekonstruovat nádraží.
"Chceme změnit to, že nás cestující vnímají jako provozovatele starých a špatných vagonů," dodává Kolář.
Podle něj je jednou z cest využití fondů Evropské unie.
"Kraje budou mít k dispozici asi 18 miliard korun z Evropy, které mohou přidělit na zlepšení kvality dopravní obsluhy. K tomu je třeba přičíst i to, co chtějí investovat dráhy a samotné kraje," řekl deníku Aktuálně.cz náměstek.
Celkem by tak do nových vagonů a lokomotiv mohlo letos přijít třicet miliard korun. To je ale podmíněno tím, že kraje zvolí projekty Českých drah jako nejlepší.
Peníze z Bruselu totiž budou určeny na přesně dané tratě, kde by měly nové vozy jezdit.
"My zpracuje kompletní studii příležitosti, která se bude týkat vždy konkrétní trati v kraji," říká Kolář.
Dráhy již letos do modernizace investovaly dvě miliardy korun a pořídily 70 nových vozů.
Elitní flotila
Všechny síly v osobní dopravě ale nyní dráhy vrhají na své "elitní" spoje Eurocity, Intercity a Supercity Pendolino.
Pendolino se stalo velkým hitem na trase z Prahy do Ostravy. Díky němu se povedlo zvýšit počet cestujících na tomto koridoru o třicet procent.
"S potěšením musím konstatovat, že díky Pendolinu jsme porazili konkurenci v podobě autobusů Student Agency i rychlíků firmy RailTrans, které nakonec vůbec nevyjely," uvádí Jiří Kolář.
Toto vítězství má ale hořkou příchuť. Student Agency musela omezit své spoje kvůli mýtnému, které neúměrně prodražilo provoz. Potenciální konkurent Českých drah, firma RailTrans se svým RTexpressem, se zase potýká s Drážním úřadem.
Ten totiž zatím nehomologoval moderní lokomotivy Siemens, které měly tahat nové vagóny společnosti. S toho důvodu se konkurence nekoná.
Cestující si stále více zvykají i na prodej jízdenek přes internet. Tuto možnost mají zatím pouze ti, kteří jezdí právě vlaky Eurocity, Intercity, Supercity či ti, kteří si kupují takzvanou eLišku, tedy jízdenku za 140 korun, která platí mezi kterýmikoli dvěma krajskými městy.