Brno - Stále nekončící zima nejspíš v průběhu března ovlivnila náladu Čechů. Jejich pohled do ekonomické budoucnosti byl o něco málo černější než v únoru. I tak ji ale vidí mnohem optimističtěji než před rokem. A to bez ohledu na to, zda jde o podnikatele nebo spotřebitele. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Českého statistického úřadu.
Takzvaný indikátor důvěry, tedy nálada ve vztahu k ekonomické budoucnosti, se sice od února do března mírně snížil, o 0,6 bodu, ale v porovnání s loňským březnem jsou očekávání Čechů o 14,8 bodu výš.
Optimismus podnikatelů je pevnější než ten spotřebitelský. Meziměsíčně poklesl pouze o 0,4 bodu, zato v porovnání s loňským březnem je o 15,4 bodu výš. To spotřebitelé zřejmě podlehli vlivu neutěšeného počasí na psychiku víc. Jejich důvěra klesla od února o 1,2 bodu a v porovnání s loňskem stoupla jen o 12,8 bodu.
Obchodníci nadále pesimističtí
Z podnikatelů vidí nejlépe svou budoucnost ti, kteří působí v průmyslu. Meziročně se jejich nálada zvedla o 25,4 bodu. Zlepšení je tak velké hlavně kvůli velmi nízkým hodnotám před rokem. Právě průmysl pocítil dopady recese jako první a nejtvrději. O zlepšení se postarala hlavně vyšší poptávka doma i v zahraničí.
Naopak podle jejich vlastních pocitů budou nadcházející měsíce nejobtížnější pro podnikatele z oblasti obchodu. Ti totiž pocítili krizi později než například průmyslové firmy a loni v březnu ještě nehleděli do budoucna s takovou nedůvěrou. I proto se jejich optimismus propadl meziročně o 4,7 bodu.