Bude KIT Digital jako Áčka? Srovnání dvou akcií z burzy

Pavel Sobotka, investicniweb.cz
28. 1. 2010 12:38
Nová akcie z pražské burzy, KIT Digital, vstoupila do elitní společnosti zvané SPAD.
Generální ředitel KIT Digital Kaleil Isaza Tuzman při pondělním uvedení nové akcie na pražskou burzu
Generální ředitel KIT Digital Kaleil Isaza Tuzman při pondělním uvedení nové akcie na pražskou burzu | Foto: Jan Langer

Praha - S akciemi společnosti KIT Digital, nováčka na burze v Praze, se dnes začalo obchodovat v té části burzy, kam smějí jen nejoceněvanější tituly. Předtím, než firma vstoupila do SPADu (právě zde se obchoduje s největšími částkami a jen s vybranou společností akcií), mnoho investorů ji srovnávalo s AAA Auto Praha.

V anketě Investičního webu to bylo 40 procent investorů. Také většina makléřů hromadně tuto společnost nedoporučuje ke koupi s tím, že firma je ztrátová. Máme jim však věřit, když "Áčka" naopak doporučovali téměř všichni? Je za jejich doporučením alibismus?

Zákazníci KIT Digital

Díky svému globálnímu postavení na trhu má KITD zhruba 600 zákazníků ve 36 zemích, výhradně firemních a jedná se převážně o světoznámé značky jako Associated Press, General Motors, Google, News Corp, mnoho mobilních operátorů a televizí včetně českých a slovenských (Nova, ČT, Z1, Prima, Markýza, Óčko), Intel, Best Buy, potravinářství, finanční služby, státní a městské úřady. Se zákazníky podepisuje obvykle dvouleté smlouvy s automatickým prodloužením, což je pro firmu z IT oboru nadstandard.

Tolik srovnání nesrovnatelného. Ale pojďme se zaměřit na parametry týkající se přímo firmy KIT Digital.

Co tedy KITD svým zákazníkům přesně nabízí z laického pohledu? Je to hlavně technologie, tedy přesněji vlastní software a cizí hardware poskládané tak, aby vše správně fungovalo, která zajišťuje přenos videa přes internet od jeho vzniku až k zákazníkovi na obrazovku mobilního telefonu, televize, počítače a nejnověji tablety od Apple.

Kromě toho KITD nabízí také řízení distribuce obsahu (např. překlady, titulkování obsahu, právní zajištění, grafické služby). S takto kompletními službami a globálním dosahem je zatím jediná na světě. To však neznamená, že v samotné hlavní činnosti nemá konkurenci.

Konkurence KIT digital

Nejbližšími konkurenty v oboru IP videa jsou Brigthcove, The Platform a Move Networks - každá zhruba po 40 mil. dolarech očekávaných tržeb v roce 2010, dohromady budou mít 32% podíl na trhu IP videa, ovšem převážně tvořeným v severní Americe.

KITD je a bude i v roce 2010 v celosvětovém měřítku jedničkou se 64 mil. dolarů očekávaných tržeb z IP videa a 17% podílem. Ostatní firmy jsou mnohem menší - odvětví je dosud značně rozdrobené. Rozdíl je také v cílové skupině zákazníků. KITD se zaměřuje výhradně na firemní klientelu. Ta je dobře diverzifikována jak napříč odvětvími, tak kontinenty.

IP video je relativně mladý obor a teprve si získává reklamní trh. Příjmy z online videa a souvisejících služeb by měli vzrůst z 1,7 mld. dolarů v roce 2007, 2,7 mld. v roce 2008 až na 10 mld. v roce 2012 - to znamená průměrný 38% nárůst každým rokem.

Výdaje na online video reklamu činily 700 milionů v roce 2009 a měly by překonat 1 miliardu už v roce 2012 (eMarketer, Magna). Rychlost šíření IP videa překonává nejen formát VHS, ale i DVD. To pro KITD nejsou úplně špatné vyhlídky.

Sázka na akvizice

Akvizice úspěšných firem v posledních dvou letech (např. Nunet, FeedRoom nebo český Visual Connection) financované průběžným vydáváním akcií pomohly KITD získat další znalosti, globálnost, zákazníky a hlavně zisky, které tyto firmy tvořily už před akvizicemi.

Tomáš Petrů, jeden z původních majitelů Visual Conection, nyní spolumajitel KIT Digital.
Tomáš Petrů, jeden z původních majitelů Visual Conection, nyní spolumajitel KIT Digital. | Foto: Visual Conection

Zatím, alespoň podle slov prezidenta pro region EMEA Tomáše Petrů, se zdá, že tyto akvizice přinesly očekávané synergie, a to vytváří dobrý základ pro budoucí tučné zisky prakticky monopolního globálního hráče v rostoucím odvětví.

Jak je to tedy s tou ztrátovostí, kterou makléři rádi argumentují? 
 
KIT Digital definuje ukazatel EBITD jako výsledek hospodaření bez započtení zisků/ztrát z nepeněžních operací (warranty), nepeněžních odměn ve formě akcií, jednorázových nákladů spojených s akvizicemi a ostatních jednorázových nákladů. Právě tyto položky zatím nechávají KITD v účetní ztrátě. Výsledek těchto položek činil 6,1 mil dolarů za prvních 9 měsíců 2009.

Rizika investice do akcií KITD

Účetní ztráta je položka, která je ostře sledovaná a v případě, že se nepodaří firmu dostat do účetního zisku v přijatelné době, tak může podkopat důvěru investorů.

Samotné vedení si je tohoto problému vědomo a uvažuje o zrušení warrantů. Kromě účetního zisku budou investoři každopádně sledovat, jak bude KITD plnit letošní očekávání tržeb, úspěšnost slučování nakoupených firem a také to, zda dojde k dalším akvizicím. Vnější rizika spočívají v pomalejším než očekávaném rozvoji IP videa a vstup dalších konkurentů do odvětví.

A co analytici?

Průměrná cílová cena amerických analytiků je 16,50 dolarů, současná cena je mezi 10 a 11 dolary. Cílové ceny tedy nabízejí zhruba 50% potenciál.
 
Je zajímavé, že v případě technologické firmy s takovýmto potenciálem je dav včetně mnoha makléřů velmi skeptický, zatímco v době IPO NWR, ECM, AAA se skeptici dali spočítat na prstech jedné ruky a ceny byly více než přepálené. Možná zde hraje roli právě negativní zkušenost. Po sečtení všech pro a proti si myslím, že jde o kvalitní střednědobou až dlouhodobou investici, zatím nezávislou na tom, zda je recese nebo konjunktura. Důležitou roli hraje výrazné zapojení managementu ve vlastnické struktuře.

Na závěr dodám: před nákupem akcií KITD na delší držení si vyhledejte další informace a podklady o firmě, zvažujte rizika, hledejte body zvratu ve výsledovkách, analyzujte rozvahu a přemýšlejte o vyhlídkách firmy.

Hlavně se neřiďte radami makléřů a lidí, kteří nemají čas prokousávat se informacemi a už vůbec ne přemýšlet, ti vám sdělí pouze své dojmy, ale ne seriózní názor.

 

Právě se děje

Další zprávy