Brusel - Evropská komise se rozhodla odvážným způsobem změnit život v evropských městech - nepustí do nich automobily s klasickými spalovacími motory.
Přelomovou změnu v dopravě, která by měla radikální dopady na výrobce automobilů, popisuje Brusel v takzvané Bílé knize dopravy, na níž se odvolal obvykle dobře informovaný německý list Handelsblatt.
Do roku 2030 se má snížit na polovinu podíl aut jezdících na benzin či naftu a nahradit je mají postupně elektromobily. Nejpozději v roce 2050 by pak z městských center měla dnešní klasická auta zmizet docela.
Závazné i pro Česko
Plán Evropské komise má být závazný pro všechny členské státy včetně Česka.
Nemyslete si, není to tak daleko, jak se může na první pohled zdát. Při současné životnosti vozů v Česku (průměrné stáří bezmála 15 let) to znamená, že auto, které si nyní zákazníci kupují u dealerů, může být jejich poslední klasické. To příští už pojede na elektřinu.
Eurokomise chce podpořit zákaz klasických aut i dalšími opatřeními. Například chce výhledově sjednotit sazbu spotřební daně na benzín. Výše daně se má v budoucnu odvíjet od toho, kolik které auto vypouští emisí. Diesel by se v tomto případě rázem stal dražší než normální bezolovnatý benzín, upozorňuje Handelsblatt.
Bílou knihu dopravy má Evropská komise představit příští týden.
Automobilky v pozoru
Představy EK přicházejí v době, kdy se automobilky intenzivně připravují na éru elektrických aut. Ale čeká je ještě řada zásadních rozhodnutí - a investic.
Ženevský autosalon, prestižní přehlídka trendů příštích let, v těchto dnech ukazuje, že skutečnému rozvoji elektrovozů brání stále dost překážek: především malý dojezd aut a nedostatečná síť dobíjecích stanic.
Výrobci aut se zatím nedokázali dohodnout ani na tom, zda se auta budou nabíjet zepředu, zboku či odjinud. Není tedy známo, jak budou "čerpací stanice" budoucnosti, které mají nahradit ve městech benzinové pumpy, vypadat.