Brno - Uspořit letos 100 až 150 milionů korun tak, aby to návštěvníci, vystavovatelé a vlastně ani zaměstnanci příliš citelně nepoznali.
Takový úkol čeká Veletrhy Brno, největší výstavnickou společnost v Česku. Zmíněná suma pro ni představuje deset procent z celkového obratu, který činí 1,5 miliardy korun ročně.
"Plánujeme ušetřit na investicích, opravách, projektech i mzdových výdajích," říká generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Škrla. "Nedotkne se to však zaměstnanosti ani chodu společnosti. Spíš je to motivace k tomu, abychom každou jednotlivou položku výdajů zvážili a pokusili se ji snížit. Některé naplánované investice také posuneme na později," dodává.
Zapomeňte na dva víkendy
Úspory se však nijak nedotknou skladby letošních veletrhů. Jejich podobu však bude ovlivňovat situace v jednotlivých odvětvích. I to je důvod, proč se změní podoba populárního Autosalonu, který do areálu výstaviště v dvouletých cyklech přivádí přes sto tisíc návštěvníků.
Organizátoři věřili, že návštěvnost Autosalonu letos vzroste ze 145 tisíc lidí u minulého ročníku na 200 tisíc. Proto také plánovali jeho prodloužení přes dva víkendy.
"V době, kdy jsme to zvažovali, však byla situace v automobilovém průmyslu zcela jiná. Nyní je takový termín neudržitelný, proto jsme se i se spolupořádajícím Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů dohodli na změně původně plánované délky," vysvětluje Škrla.
Původně měl letos Autosalon začít 4. června dnem pro média a skončit 14. června. Místo toho potrvá jen od 5. do 11. června. Vedení Veletrhů Brno však odmítá, že automobilky svou účast nějak výrazně omezí.
"Jednáme s dvaceti velkosériovými výrobci. A také s patnácti malosériovými, tedy s výrobci luxusních nebo sportovních vozů. Někteří vystavovatelé budou mít v Česku premiéru," říká ředitel veletrhu Autosalon Jiří Čikl.
Zájem zvedly slevy
Čikl připustil, že zájem firem z odvětví navazujících na automobilový průmysl výrazně povzbudila "akční nabídka" od společnosti Veletrhy Brno. Ta totiž prodloužila zvýhodněné ceny za pronájem výstavní plochy, které měly původně trvat jen do loňského listopadu. "Je pravděpodobné, že se díky tomu řada z nich rozhodla veletrhu přece jen zúčastnit. Momentálně jednáme asi se stovkou firem z oboru," dodává Čikl.
Dočkají se nějaké slevy také návštěvníci veletrhu? To zatím vedení BVV neupřesnilo. "Uzávěrka přihlášek je 11. března. Teprve potom se bude rozdělovat výstavní plocha a ujasňovat definitivní podoba veletrhu. V květnu oznámíme, co chystáme pro vystavovatele a diváky," odpovídá Škrla.
Brněnský Autosalon je jedním z dvanácti veletrhů Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. Osm z nich však už odvolalo nejbližší připravované akce.
Místo Invexu jen konference
V letošním kalendáři brněnského výstaviště nicméně chybí tradiční veletrh informačních technologií Invex. Společnost Veletrhy Brno už v únoru oznámila, že jej nahradí dvoudenní odborná konference Invex Forum. Nejde prý však o důsledek ekonomické krize.
Invexu totiž už v posledních letech ubývali návštěvníci a vystavovatelé. Mladší sourozenec Invexu, veletrh spotřební elektroniky a digitální zábavy Digitex, však v nabídce brněnského výstaviště zůstal. Spolu s akcí Interkamera začne 8. října.