Londýn - Pro stávkující letecký personál aerolinek British Airways i jejich vedení se dnešek stal dnem D. Stávka proti úsporným opatřením totiž dnes vstoupila do svého třetí dne, kdy nastal nápor začátku pracovního týdne.
Zatím však žádné zmatky nenastaly, na letištích je klid, jen ty libry aerolinkám utíkají mezi prsty...
I tak je ale, pokud nebude vyslyšen, protestující palubní personál odhodlán vedení letecké společnosti připravit další perné chvilky (další čtyřdenní stávka je nahlášena na sobotu).
Problém je z hlediska stávkujících v tom, že se akce poněkud míjí účinkem. Stávka nepůsobí British Airways takové problémy, aby jejich vedení přinutila k ústupkům. Například na letištích v Heathrow a Gatwicku se do služby údajně hlásilo 98 procent všech zaměstnanců.
Sám šéf British Airways Willie Walsh je podle svých slov přesvědčen, že je ochotných stávkovat pouze menšina jeho zaměstnanců. Zároveň je ale nutno dodat, že situace není dobrá ani z jednoho pohledu. Každou další stávkou přijdou British Airways o miliony liber, což v boji s ekonomickými problémy rozhodně nepomůže ani jedné straně.
Ostatně právě boj s finančními problémy a s nimi související restrukturalizace společnosti jsou důvodem toho, proč palubní personál vstoupil do stávky a vyhrožuje další.
Management British Airways rozhodl o snížení počtu členů personálu na palubách letadel. Podle odborových předáků tím ale ohrozil bezpečnost cestujících a neúměrně zvedl pracovní zátěž zaměstnanců. Vedení aerolinií se brání tím, že je nově plánované snížení počtu lidí na palubě v souladu s předpisy a to, že budou muset zaměstnanci pracovat více, je v době krize normální.
Na straně stávkujících panuje spokojenost
Podle vyjádření odborového svazu je podpora stávky ze strany palubního personálu naopak solidní. Svědčí o tom prý to, že jen na letišti v Heathrow nevzlétlo 170 letadel.
Odborový předák Tony Woodley proto vyzval šéfa British Airways, aby se "zvedl a začal znovu jednat". Bez toho prý Woodley nevidí jinou alternativu, než další stávku příští týden skutečně svolat.
Jednání o úsporných opatřeních vede management British Airways už měsíce. Kromě snížení počtu lidí na palubě dálkových letů vadí odborářům také plánované dvouleté zmrazení platů a zavedení nižších nástupních platů.
S tím, že je třeba snížit náklady, souhlasí i odboráři. V poslední devíti měsících roku 2009 totiž aerolinky utrpěly ztrátu (před odvedením daní) 342 milionů liber. Podle předáků je ale třeba šetřit jinde.
Odboráři z celého světa, spojte se
Výrazně zamíchat kartami by mohla již avizovaná podpora odborů z dalších zemí. Svou solidaritu se stávkujícími vyjádřili jejich američtí, francouzští a němečtí kolegové.
Na dotaz, zda jsou američtí odboráři ochotni blokovat lety British Airways, odpověděl šéf amerického odborového svazu Brotherhood of Teamsters James Hoffa kladně. "Cokoliv bude třeba udělat, to uděláme," řekl odhodlaně.
Také předseda svazu francouzských odborových svazů se podle BBC vyjádřil v tom smyslu, že jsou odbory v zemi galského kohouta připraveny udělat vše proto, aby své britské kolegy podpořily.