BMW a Mitsubishi čelí v Česku žalobám kvůli reklamě

Veronika Skálová Veronika Skálová
2. 6. 2009 11:10
BMW a Mitsubishi zneužívají mezery v zákoně a neuvádí v reklamách správně údaje o spotřebě a emisích.
Krásný vůz. Ale jakou má asi spotřebu? Na inzerát budete potřebovat lupu.
Krásný vůz. Ale jakou má asi spotřebu? Na inzerát budete potřebovat lupu. | Foto: Reuters

Brno - Nablýskaná karoserie, elegantní tvary a výrazné upozornění na jízdní kvality a výhodnou cenu. Další informace už z tištěné reklamy na osobní vůz libovolné značky nepostřehnete. Údaje o spotřebě a emisích CO2 musí čtenář hledat lupou a nejspíš umístěné kolmo k ostatnímu textu.

Právě kvůli těmto dvěma praktikám doputovaly ke dvěma pražským soudům žaloby na autorizované dovozce vozů značky BMW a Mitsubishi. Podali je právníci programu Garde Ekologického právního servisu.

"Tyto údaje mají být podle platné právní úpravy uváděny zřetelně a ne méně výrazně než hlavní část reklamy. V drtivé většině reklam však jsou informace o emisích CO2 a spotřebě uvedeny miniaturním písmem, nebo nejsou uvedeny vůbec," uvedl právník Filip Gregor z programu Garde.

Jak vypadá společenská odpovědnost?

Spolu s kolegy vybrali značky BMW a Mitsubishi, protože podle nich zastupují nejběžnější způsoby obcházení zákona. BMW důležité informace uvádí miniaturním písmem mimo hlavní text reklamy.

"Mitsubishi zase využívá speciálních technik k zlehčování a upozadění informace o spotřebě a emisích CO2 jako například vertikálního směřování textu," vysvětlil Gregor.

Obě automobilky se navíc hlásí k zásadě společenské odpovědnosti korporací. Její součástí je i závazek snížit svůj vliv na životní prostředí na minimum, předcházet globálnímu oteplování a striktně dodržovat zákony chránící životní prostředí.

"Právní úprava výslovně uvádí, že je součástí strategie EU ke snižování emisí skleníkových plynů. Zákon je založen na předpokladu, že pokud budou spotřebitelé upřednostňovat úspornější automobily, budou výrobci podněcováni ke snižování jejich spotřeby. Je otázkou, zda to je to, co si výrobci automobilů přejí," poznamenal Gregor.

Potíž je se samotným zákonem

Problém je podle odborníků z Ekologického právního servisu i v převedení příslušné směrnice Evropského parlamentu do českého zákona.

Místo požadavku, aby emise i spotřeba byly uvedeny čitelně a ne méně výrazně než zbytek textu se do české úpravy dostala pouze formulace, že tyto údaje musí být uvedeny "zřetelně". Kritizované praktiky pak této neurčité formulace zneužívají.

Dovozci obou značek se zatím se žalobou teprve seznamují. "Záležitost převzalo naše právní kancelář. V minulosti jsme podobné stížnosti čelili a Rada pro reklamu rozhodla v náš prospěch s tím, že stížnost nebyla opodstatněná," uvedla Ivana Zimová ze společnosti Mitsubishi Motors Česká republika.

A v podobném duchu se vyjádřili i zástupci BMW. "Případ jsme předali právníkům a dokud nebudeme mít kompletní informace, nebudeme se k této záležitosti vyjadřovat," konstatovala Kateřina Cmuntová z BMW Group Česká republika.

O oprávněnosti žalob na BMW a Mitsubishi budou rozhodovat Obvodní soudy pro Prahu 4 a Prahu 5.

 

Právě se děje

Další zprávy