Brno - Dvě velké firmy v Česku se musí podělit o značku Albert známou především jako síť obchodů společnosti Ahold.
Právě Ahold si chtěl nechat zaregistrovat jméno Albert i pro své nové bio výrobky. Celý název, který chtěl Ahold chránit, je dlouhý - Albert Bio ve spolupráci s přírodou, kvalita je u nás doma (značku doplňuje obrázek nakupující rodiny).
Úřad průmyslového vlastnictví ale Aholdu nevyhověl.
Jako první si totiž značku Albert v Česku nechala chránit společnost Kraft vyrábějící oplatky, jako je například Tatranka. Značku Albert používá pro jedny ze svých sušenek z řady BeBe. Kraftu se využití značky u bio výrobků od Aholdu vůbec nelíbilo a protestovala proti němu.
Albert je rozhodující
Úřad průmyslového vlastnictví nyní rozhodl, že se firmy musí o značku Albert i s přídavkem bio podělit. Jde už přitom o třetí značku, kde Ahold slovo Albert a Bio spojil, námitky se zatím objevily u té nejdelší, kde se píše o spojení přírody a kvality.
Neuspěly argumenty Aholdu, podle kterých si zákazníci nemohou obě firmy nijak plést. "Výrobky a produkty obou společností jsou společně na trzích už řadu let," argumentovali zástupci Aholdu.
K záměně s výrobky Kraftu nemůže podle Aholdu dojít ani proto, že výrobkům se značkou bio lidé věnují větší pozornost a více si mezi nimi vybírají.
Úřad, který chrání v Česku značky, to ale nepřesvědčilo. Ahold tak nesmí značku užívat pro prodej piva, minerální vody, nealkoholických nápojů, chleba, pečiva, cukrovinek nebo zmrzliny.
Podle šéfa úřadu Josefa Kratochvíla jde v případě bio Alberta o snahu přesvědčit lidi, že mají nakupovat kvalitní výrobky a podporovat české producenty právě v obchodech Albert. Ale přes spojení se slovem bio a další slogany navazující dojem o kvalitních a ekologických produktech je pořád hlavní slovo Albert. Toho si zákazníci všimnou nejdříve.
Nejde to oddělit
"Nedochází k dostatečnému odlišení obou značek," rozhodl úřad.
Ahold v Česku nejprve značku Albert používal pro své supermarkety, před třemi roky ji místo názvu Hypernova použil i pro hypermarkety.
"Naším cílem je vybudovat Albert v nejsilnější značku na českém maloobchodním trhu s potravinami. Chceme si získat srdce i mysl zákazníků. A myslíme i na to, že jejich potřeby a přání se mění - vyvíjet se proto budeme i my," uvedla firma.
Mít vlastní značku pro biopotraviny se přitom řetězcům v Česku vyplácí, Češi za ekologické výrobky utrácí přes jednu a půl miliardy korun. A Ahold je jedním z řetězců, který nyní zvýšil počet výrobků nabízených pod vlastními značkami Albert Quality, Bio a Excellent.