Darmstadt - Automobilku Opel, které hrozí, že bude jednou z prvních obětí hospodářské krize v automobilovém průmyslu, budou zachraňovat v netradiční a historicky ojedinělé akci i prodejci těchto vozů.
Němečtí prodejci aut se dnes podle listu Die Welt dohodli, že tři roky budou odvádět do fondu na záchranu Opelu 150 eur z každého prodaného auta. Celkem by tam měli dát dohromady asi 500 milionů eur.
Chceme podíl
Peníze mají pomoc Opelu, který patří pod americký koncern General Motors k záchraně. Zároveň by akce měla vést k tomu, že se podaří uchránit 35 tisíc pracovních míst v distribuční síti.
Sdružení německých prodejců aut chce získat i dvacet procent ve společnosti Opel poté, co firma dosáhne nezávislosti na General Motors.
Osud automobily zatím zůstává i po návštěvě německého ministra hospodářství Karla-Theodora zu Guttenberga ve Spojených státech nejistý.
Ministrova jednání s americkou vládou a představiteli GM sice přinesla nadějnější vyhlídky pro továrny Opelu, klíčovou otázkou však podle agentury ČTK zůstává, zda bude pro Berlín i Washington přijatelný nový podnikatelský plán, který má podnik předložit do konce měsíce.
Žádné ukvapené kroky
Guttenberg již začátkem měsíce upozornil, že německá vláda se nenechá dotlačit k ukvapenému rozhodnutí o poskytnutí státní pomoci automobilce Opel, která požaduje zhruba 3,3 miliardy eur (téměř 90 miliard korun) z veřejných zdrojů.
Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25.000 lidí, automobily však vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.