Automobilka Audi slaví 100. výročí. Podívejte se

Ekonomika Ekonomika
18. 7. 2009 19:05
Slavné logo čtyř kruhů má na svědomí hospodářská krize, připomíná si slavná značka
Audi Quattro bylo svého času v Rallye neporazitelné díky revoluční technologii pohonu na všechny čtyři kola.
Audi Quattro bylo svého času v Rallye neporazitelné díky revoluční technologii pohonu na všechny čtyři kola. | Foto: Aktuálně.cz

Zwikau, Ingolstadt - Před sto lety, přesně 16. července 1909, založil průkopník August Horch automobilku, která později proslula pod latinským překladem jeho příjmení - Audi, neboli „slyš!".

A taky auty, která mají, jak praví reklamní slogan, „Vorsprung durch Technik" - náskok díky technice. Pro svou kvalitu a eleganci patří Audi od samého začátku mezi vysněná auta motoristů na celém světě.

Pikantní na letošním výročí je fakt, že slavné logo Audi v podobě čtyř propojených ráfků vzniklo díky fúzi čtyř značek, kterou si vynutila Velká hospodářská krize ve třicátých letech minulého století. Také letošní globální recese přeskupuje automobilový průmysl do nových podob.

Dárek? První pokles prodeje za 14 let

Sté výročí tak Audi podle všeho oslaví prvním propadem ročního prodeje za 14 let a výrazným poklesem zisků, které spadly o 29 procent už v prvním čtvrtletí.

Přesto letos Audi ve ztrátě skončit nehodlá. „Je tu dobrá základna, abychom dosáhli našeho cíle a v roce 2009 dosáhli významného zisku," prohlásil v dubnu finanční ředitel Audi Axel Strotbek.

Oslavit tento „závazek" a kulaté narozeniny automobilky dnes do sídla firmy v bavorském Ingolstadtu přijela i německá kancléřka Angela Merkelová.

První auto značky Audi sjelo z výrobní linky v saském Zwikau roku 1910.

To už ale za sebou měla jedenáct let historie první automobilka, kterou Horch založil, a která nesla jeho jméno. Obě fungovaly vedle sebe ve Zwikau až do začátku 30. let. Jejich zakladatel se ale již v roce 1920 v 52 letech stáhl do ústraní.

Jméno Horch se pak stalo synonymem pro luxusní limuzíny, značka Audi vykročila směrem ke sportovním vozům.

Čtyři kruhy - znak spojení v časech krize

Hospodářská krize si však v polovině roku 1932 vynutila fúzi obou Horchem založených značek s firmami DKW a Wanderer. Nový podnik dostal jméno Auto Union a v jeho logu se poprvé objevily čtyři kruhy. Všechny čtyři značky existovaly i nadále, sdílely ale vývoj a některé technické prvky, hlavně motory.

Slavné logo Audi ja inspirováno olympijskými kruhy a jeho vznik je dílem hospodářské krize. Vzniklo po fůzi značek Horch, Audi, DKW a Wanderer v roce 1932.
Slavné logo Audi ja inspirováno olympijskými kruhy a jeho vznik je dílem hospodářské krize. Vzniklo po fůzi značek Horch, Audi, DKW a Wanderer v roce 1932. | Foto: Aktuálně.cz

Pod novým jménem Audi se pak prezentovaly hlavně monoposty z dílny Ferdinanda Porscheho, které ve 30. letech ovládly velké ceny. Vozy Auto Union je tak možné považovat za předchůdce všech dnešních formulí.

Velkou ranou pro Audi byl konec druhé světové války. Dodávala totiž vozy pro Wehrmacht a její továrny tak na konci války ležely v troskách. Technologie, které nezničily bomby, odvezli Sověti jako válečnou náhradu. Až koncem 40. let se ve východní zóně opět rozběhla výroba dvoutaktních automobilů, vycházejících z předválečných DKW.

Západoněmecká výroba šla původně taky „dvoutaktním směrem." Když ji ale roku 1959 ovládl koncern Daimler-Benz, přešla na čtyřtakty a  v polovině 60. let se na kapotě opět objevilo logo a název Audi. Tehdy také Auto Union změnilo majitele a přešlo do rukou Volkswagenu, kterému patří dodnes.

"Audi" až od roku 1985

Technologie, které přinesl nákup továrny Auto Union, a roce 1969 také NSU, nakonec přinesly oživení. Dnes je Volkswagen třetí největší automobilkou světa.

Složitý název Audi NSU Auto Union AG opustila firma až v roce 1985. Dlouhá léta byla nejluxusnější značkou celého koncernu VW. To se změnilo až když VW koupilo továrnu Bentley v roce 1998.

Nejen limuzíny se značkou Audi tak v sobě dodnes nesou staletou tradici „Vorsprung durch Technik" - od luxusních vozů Augusta Horcha až po pohon všech čtyř kol quattro, který proslavil závodní "audiny" v rallye i na okruzích.

 

Právě se děje

Další zprávy