Aerolinky vyzkouší kladivo na sopku - radar na prach

Tomáš Fránek
4. 6. 2010 14:15
Jako první unikátní technologii vyzkouší nízkonákladové aerolinky easyJet
Foto: Reuters

Brno - Aerolinky dostávají do ruky zbraň, která může výrazně přispět k snížení ztrát způsobené sopečným prachem a uzavřením leteckého prostoru.

Nízkonákladový dopravce easyJet bude celosvětově první leteckou společností, která vyzkouší novou technologii zvanou AVOID Tento přístroj, v podstatě radar na prach, byl vyvinut doktorem Fredem Pratou v Norském institutu pro letecký výzkum.

Pro aerolinky jde záchranu stovek milionů dolarů. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu totiž odhadlo, že komplikace v letecké přepravě způsobené popelem z islandské sopky sníží tržby aerolinek celkem o 1,8 miliardy dolarů (38 miliard korun).

Součástí systému AVOID je umístění infračervené technologie na letadlo. Ta bude poskytovat mapy sopečného prachu pilotům a řídícímu středisku letového provozu. Tyto mapy umožní pilotům vidět prachový mrak až 100 km před letadlem a ve výškách mezi 1500 m a 15 km. Díky tomu budou piloti moci změnit plánovanou trasu letu a vyhnout se sopečnému prachu.

Na zemi bude informace z technologie AVOID použita k sestavení přesného obrazu mraku sopečného prachu v reálném čase. To umožní otevření velké části vzdušného prostoru, která by jinak během sopečné erupce zůstala uzavřena.

"Tato přelomová technologie je esem, které udělá dlouhé přerušení provozu z důvodu prachového mraku minulostí. Detektor prachu umožní našim letadlům vidět a vyhnout se prachovému mraku, tak jako nám vzdušné meteorologické radary umožňují vidět bouřky," uvedl Andy Harrison, generální ředitel easyJet.

První testovací let bude proveden pod záštitou easyJet během následujících dvou měsíců, a to na testovacím letadle Airbus 340. V závislosti na výsledcích tohoto testu se easyJet rozhodne použít tuto technologii na svá další letadla.

 

Právě se děje

Další zprávy