Brno - Ani posudky tří nezávislých expertů nedávají úplně jednoznačnou odpověď, zda automobilka Hyundai používala vhodnou a v procesu posouzení vlivu na životní prostředí schválenou technologii při stavbě dešťové kanalizace v nošovické automobilce.
Kvůli budování kanalizace se dostala automobilka do sporu s právníky z programu Garde Ekologického právního servisu a zatím její výstavbu přerušila.
Ekologičtí právníci uvedli, že Hyundai v rozporu se stanoviskem EIA používá při stavbě jeden z nejlevnějších potrubních systémů pro odvod odpadních vod z areálu závodu.
Posudky od státu
Podle ekologů se tak firma nesnažila použít nejlepší dostupné technologie a mohla tak poškodit půdu i podzemní a povrchovou vodu.
Posudky, které kvůli urovnání sporu zadala státní agentura CzechInvest, ale úplně jednoznačnou otázku na to, kdo má ve sporu pravdu, nedávají.
"Názory znalců na věc se někdy méně a někdy více liší," uvedl hlavní koordinátor projektu Hanuš Krejčí.
Podle jednoho ze znaleckých posudků je jednoznačně pravda na straně ekologů, další dva posudky nevylučují použití obou technologií.
Podle závěrečného shrnutí CzechInvestu je použití technologie prosazované ekology a zakotvené ve stanovisku EIA velmi vhodné, ale musí být podloženo s ohledem na chemické vlastnosti přepravované odpadní vody a s ohledem na geologické a hydrogeologické podmínky dané lokality.
Další články k Hyundai
- Philips a Hyundai? Podívejte se z nebe
- Hyundai nepostaví Češi, ale Japonci
- Prodejci aut chtějí Hyundai. Ohrozí Škodu
- Vítejte v Kafkiádě. Hyundai má povolení
Hyundai kamerou Aktuálně.cz
"Všichni znalci se shodují v tom, že je třeba každou situaci posoudit individuálně," uvedl Krejčí.
Bez stavebního povolení
Obě strany sporu zatím posudky studují a nechtějí je nijak podrobně komentovat. Mluvčí Hyundai Petr Vaněk uvedl, že posudky umožňují použití různých technologií, firma je studuje a konečné stanovisko, které použije, sdělí do několika týdnů.
Právníci Ekologického právního servisu už dříve odhalili, že Hyundai stavbu kanalizace zahájil bez stavebního povolení. Automobilka poté pokládku potrubí zastavila.
Definitivní dešťová kanalizace v továrně bude mít devět kilometrů.
Spor o výstavbu kanalizace je prvním, ke kterému došlo mezi ekology a automobilkou po uzavření průlomové deklarace a zahájení výstavby.
Deklaraci mezi státem, krajem, společností Hyundai a čtyřmi nevládními organizacemi se podařilo uzavřít v minulém roce.
Bylo to vůbec poprvé, co v Česku vznikla komplexní dohoda s nadnárodní firmou ještě předtím, než byla zahájena výstavba její továrny.
Společnost Hyundai, která staví v Nošovicích svou první evropskou automobilku, investovala v prvním roce svého podnikání v Česku do výstavby závodu více než 1,5 miliardy korun.
Zkušební provoz automobilky začne příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z původních 200 tisíc vozů měla od roku 2011 zvýšit na 300 tisíc aut ročně.