Češi si od Zalanda vymohli oblíbenou platbu na dobírku. Západ ji přitom skoro nezná

ada ada
15. 8. 2019 9:18
Internetový prodejce módy Zalando v Česku zavádí doručování zboží na dobírku. Po týdenním testování ji ve čtvrtek spouští v ostrém provozu. Informovaly o tom Hospodářské noviny. Konkurenti About You či Zoot už dobírku nabízeli dříve. Zalando se ale chce poučit z jejich chyb a vyhnout se například zbytečně velkému množství vráceného zboží.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

"Na základě našeho průzkumu jsme zjistili, že na českém trhu dobírku mít musíte. Už jsme ji zavedli v Polsku a Itálii, a proto jsme byli schopni ji rychle zavést i zde," řekl Hospodářským novinám šéf marketingu Zalando pro Česko Dawid Pożoga.

Dobírka je sice pohodlná pro zákazníky, e-shopům ale přináší starosti. "Z pohledu e-shopu je dobírka jednou z nejméně komfortních platebních metod," řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Fungování dobírky se podle něj může lišit podle konkrétního dopravce nebo smlouvy mezi e-shopem a dopravcem. "V zásadě dochází k výběru hotovosti či plateb kartou prostřednictvím mobilního terminálu, načež obchodník obdrží vybrané částky souhrnně s rozpisem uhrazených balíků," popsal fungování služby Vetyška.

Problém nastává, když si zákazník zboží nepřevezme. V tom případě pak podle Vetyšky záleží částečně na obchodních podmínkách a částečně na přístupu obchodníka. V případě nedoručení se dopravce podle Vetyšky obvykle snaží o opakované doručení, až když se nezdaří, je balík vrácen odesílateli. Obchodník pak může požadovat po zákazníkovi přiměřenou náhradu, v praxi se tak ale příliš neděje.

Zalando chce ale možnost bezplatného vrácení pro své zákazníky zachovat v co největší míře. "Vratky k Zalando patří. Chceme ale předejít zbytečně vracenému zboží, například z důvodu nesedící velikosti. Na to se zaměřujeme. Máme proto speciální tým, který velikost oblečení přeměřuje," uvedl pro HN Pożoga. Podle něj je míra vratek na trzích, kde firma působí, kolem 50 procent.

Západ dobírku příliš nevyužívá

Platba objednaného zboží na dobírku je v Česku stále jednou z nejoblíbenějších metod úhrady zboží objednaného z e-shopu. "Především historicky poskytovala zákazníkům pocit jistoty platby za zboží, které současně dostali do ruky. V současné době jsou však stále populárnější on-line platební metody, především platba kartou," uvádí pro Aktuálně.cz Vetyška.

V zahraničí - zejména na Západě - je podle Vetyšky naopak zájem o dobírku poměrně malý. Významná je tato platební metoda spíše ve východní Evropě.

Foto: APEK

Z loňského průzkumu asociace s 1357 respondenty vyplývá, že celkem 39 procent používá při nákupu nejčastěji platební kartu, dobírku pak volí 21 procent dotazovaných. "Současně je pak třeba vnímat rostoucí oblibu osobních odběrů, které jsou často také svým způsobem 'dobírkou'," dodává Vetyška s tím, že s růstem bezpečnosti nákupů zájem o klasickou dobírku průběžně klesá.

Například Česká pošta přepravuje na dobírku třetinu veškerých zásilek. "Je patrný velký pokles využití dokladových dobírek. Průměrná výše dobírkové částky v průběhu deseti let zůstává konstantní, a to ve výši cca 1600 korun," dodává pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí pošty Matyáš Vitík.

 

Právě se děje

Další zprávy