Praha - Kvůli vysokým provizím realitních kanceláří se řada Čechů často pokouší nakupovat i prodávat nemovitosti jen ve své režii. V posledních deseti letech tak alespoň jednalo více než 40 procent těch, kteří mají zkušenost s prodejem či koupí domu nebo bytu. Vyplývá to z reprezentativního výzkumu společnosti STEM/MARK, který se uskutečnil začátkem tohoto roku.
Prodej či nákup nemovitostí je přitom pro většinu Čechů stále výjimečnou událostí. Podle výzkumu je totiž zřejmé, že v posledních deseti letech prodávalo, kupovalo či pronajímalo nemovitost pouze 35 procent dospělých Čechů. Z této skupiny využila služeb realitní kanceláře třípětinová většina.
Téměř 40 procent z nich upřednostnilo výhradní spolupráci oproti nevýhradní (27 %). Zbývajících 35 procent dotázaných, kteří spolupracovali s realitní kanceláří, pak kupovali nemovitost, tudíž si realitní kancelář vybírat nemohli.
Prohlédněte si projekty, které se v Česku staví nebo jsou zrovna dokončené ve fotogalerii vlevo vedle článku.
Zbylé dvě pětiny (cca 42 procent) použily vlastní síly. „Nedůvěra panuje zejména k výši provize. To byl ostatně hlavní důvod pro 33 procent těch, kteří nevyužili služeb realitních kanceláří," konstatuje výzkumná zpráva.
Pražáci jsou odvážnější
Výrazný je podle výzkumu navíc podíl nevyužívání realitních kanceláří u obyvatel Prahy, kde jsou ceny nemovitostí současně nejvyšší v Česku, a tím pádem jsou zde i nejvyšší provize. Plná polovina z dotazovaných obyvatel hlavního města tak služeb realitních kanceláří podle svého vyjádření nevyužila právě kvůli nespokojenosti s výší provizí.
Zhruba třetina (30 %) z těch, kteří mají zkušenost s obchodováním s nemovitostmi, využila služeb některé z místních realitních kanceláří, které nemají více poboček. Přes velké realitní kanceláře s mnoha pobočkami a regionálním přesahem tak uskutečnilo realitní transakci jen 28 procent.
Značky realitek zatím nehrají roli
Z výzkumu je dále evidentní, že Češi si realitní kanceláře nevybírají podle značky ani počtu poboček. Nejdůležitější jsou pro ně reference, tedy doporučení známých. Dále pak o volbě konkrétní realitky rozhoduje i její umístění v lokalitě, která klientovi vyhovuje, a rozhodující je i množství realitkou nabízených služeb.
Jako hlavní přednosti spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti, podporu v právním servisu. „Hlavním nedostatkem či barierou spolupráce je pak především pocit vysoké provize, částečná nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem," upozorňuje výzkumná zpráva.