Praha - Výrazně vyšší zájem o zahradní bazény hlásí za letošní rok jejich největší tuzemský prodejce Mountfield, který ročně prodá desítky tisíc kusů. Stejný trend vidí třeba také e-shop Mall.cz.
"Doslova skok nastal v loňském roce, kdy se k trendu mít na zahradě bazén přidal výraznou měrou aspekt letních veder. Ve srovnání s loňským rokem se zatím pohybujeme v nárůstu na úrovni 20 procent," říká ředitel marketingu společnosti Mountfield Aleš Hrouda.
Bazén je v Česku už na každé třetí zahradě, uvádějí prodejci. Podle žebříčku European Union of Swimming Pool and Spa Associations připadá na sto tisíc obyvatel 1980 bazénů, což je třetí nejvyšší číslo v Evropě po Španělsku (2488 bazénů na sto tisíc obyvatel) a Francii (2188). V číslech nejsou započteny přenosné gumové bazény.
Jedním z důvodů rostoucího zájmu je předpoklad, že více Čechů letos bude trávit svou dovolenou doma. Prodeji nahrávají také nízké úrokové sazby půjček a obecně pozitivní ekonomická situace, díky níž se lidé nebojí utrácet.
"V porovnání s první polovinou roku 2015 nám vzrostl prodej o 115 procent. Naši klienti často spojují budování vlastního bazénu se stavbou nového domu. Díky nízké úrokové sazbě hypoték se jim vyplatí obě stavby spojit," popisuje Hedvika Šebková z marketingového oddělení českého výrobce bazénů Albixon.
Přestože podle Asociace bazénů a saun České republiky neexistují konkrétní čísla, kolik se každoročně v Česku prodá bazénů a o jaké druhy se jedná, největší zájem je o ty nejlevnější do padesáti tisíc.
"Trend je takový, že roste zájem o přenosné bazény. Často se pak stává, že lidem takový bazén přes zimu nevydrží, a následně si proto kupují dražší, které nechají zapustit do země," vysvětluje místopředseda představenstva této asociace Jiří Kouba.
Modernizují se i bazény z 90. let
Trh se zatím nenasytil i kvůli zájmu o modernizace dosavadních bazénů. "Vracejí se k nám lidé, kterým jsme dělali bazény v 90. letech, a chtějí modernější technologie," říká Mojmír Urbánek ze společnosti Sportakcent, která se specializuje na dodávky bazénů a příslušenství. Vloni instalovala do bazénů nové technologie v hodnotě 70 milionů korun. Letos očekává, že to bude o desítky procent více.
Velkým tématem se podle bazénářů stává kvalita vody a její čištění. Přibývá lidí, kteří chtějí slanou vodu. Naopak klesá zájem o čištění pomocí klasického chloru.
Už nejen plavecké areály
Způsobem čištění vody se zabývají také veřejné bazény. Řada z nich se nyní snaží ušetřit na energiích. Právě na tom se chystají vydělat dodavatelé technologií. Příkladem je právě společnost Sportakcent, která chce letos nabízet veřejným koupalištím svůj systém zpětného získávání tepla z odpadní vody.
Podle odborníků se trh v oblasti veřejných koupališť blíží sousednímu Německu. Tam výstavba nových areálů takřka ustala a firmy se soustřeďují především na opravy a vylepšování. Na stále více místech pak rostou tobogany a další zábavní prvky.
"Lidé se chtějí především bavit. To je důvod, proč před časem ryze plavecké areály začaly ztrácet návštěvníky. Což v Česku nastartovalo současný trend, kdy se postupně od klasických bazénů přechází na zábavní a rekreační," vysvětluje expert na bazény a někdejší ředitel plaveckého stadionu v Podolí Jaroslav Macek.