Petr Kučera
10. 2. 2016 12:06
Revolucí v boji proti daňovým únikům nazývá ministr financí Andrej Babiš start elektronické evidence tržeb, tedy modernější verze registračních pokladen. Zákon ve středu konečně schválili poslanci, když utnuli obstrukce opozice. Projděte si odpovědi na nejčastější otázky ohledně této nové povinnosti.
Na jaké platby se vztahuje?
Elektronická evidence se týká podnikatelů, kteří přijímají platby v hotovosti, kartou, šeky, stravenkami a podobně. Jde nejen o „kamenné“ prodejny, ale také o stánky. Výjimku mají ti, kteří inkasují přímým převodem z účtu na účet, tedy typicky „na fakturu“.
Evidence nebude povinná například ve školních jídelnách, na palubách letadel, z jízdného placeného v dopravních prostředcích nebo z provozování prodejních automatů a veřejných toalet. Z evidence budou vyloučeny tržby státu, krajů nebo obcí, pošt, bank, pojišťoven, investičních a penzijních fondů a energetických a vodárenských firem. Netýká se ani občasného přivýdělku – typicky prodeje květin, ovoce nebo zeleniny z vlastní zahrady nebo z pořádání jednoho plesu či zábavy za rok.