Petr Kučera
10. 2. 2016 12:06
Revolucí v boji proti daňovým únikům nazývá ministr financí Andrej Babiš start elektronické evidence tržeb, tedy modernější verze registračních pokladen. Zákon ve středu konečně schválili poslanci, když utnuli obstrukce opozice. Projděte si odpovědi na nejčastější otázky ohledně této nové povinnosti.
Koho se nová povinnost týká?
Zákon začne být účinný zřejmě od listopadu - hovoří se o "začátku osmého kalendářního měsíce po jeho vyhlášení" (tedy zveřejnění ve Sbírce zákonů). K tomu dojde poté, co jej po poslancích schválí i Senát a podepíše prezident republiky.
V první fázi (tedy ještě před koncem letošního roku). se nová povinnost dotkne stravovacích a ubytovacích služeb – právě u restaurací a podobných zařízení dochází k výrazným daňovým únikům. O čtvrt roku později by se měla přidat oblast maloobchodu a velkoobchodu. Po patnácti měsících od účinnosti zákona se evidence rozšíří na další činnosti kromě řemeslníků, na něž se má začít vztahovat až po 18 měsících.
Tyto lhůty ale může ještě změnit ministerská vyhláška, vydaná na základě analýzy fungování evidence u restaurací a obchodů. Třetí a čtvrtá fáze mají navíc přijít až po volbách, takže pokud by se do vlády dostala současná opozice, bude mít dost času projekt stopnout.