Avii koupila dceřiná firma dosavadního majitele

ČTK ČTK
Aktualizováno 1. 4. 2015 12:00
Společnost Ashok Leyland UAE LLC provozuje ve Spojených arabských emirátech továrnu na autobusy s výrobní kapacitou dva tisíce vozidel ročně.
Avia Letňany.
Avia Letňany. | Foto: Radek Pecák

Praha - Novým vlastníkem letňanské automobilky Avia se stala dceřiná firma dosavadního majitele Ashok Leyland, která ve Spojených arabských emirátech vyrábí autobusy. Převod Avie pod společnost Ashok Leyland (UAE) LLC byl součástí restrukturalizace dceřiných společností skupiny. Firma to uvedla v oznámení pro indickou burzu. Upozornil na to server E15.cz

Společnost Ashok Leyland UAE LLC provozuje v emirátu Ras Al Khaimah továrnu na autobusy s kapacitou výroby dva tisíce vozidel ročně. Závod díky svému strategickému umístění zásobuje trhy Arabského poloostrova a Afriky, uvedl server. Avia před ukončením výroby připravovala homologaci autobusu na vlastním podvozku.

"Zprávu o tom, kdo je naším novým vlastníkem, jsem zatím oficiálně nedostal," řekl ČTK personální ředitel Avie Vít Šubert.

Avia, která v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, ukončila v roce 2013 výrobu a propustila 173 z 226 lidí v letňanském závodu. Od té doby jen dodává náhradní díly a udržuje výrobní areál. V tom podle Šuberta zůstalo kompletní výrobní zařízení kromě lisovacích forem na plechové díly na kabinu, které si mateřská firma odvezla do Indie.

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. V roce 2012 Avia vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy.

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna. V roce 1931 byl založen závod v Praze - Letňanech, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce začala továrna vedle letadel produkovat nákladní automobily a autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

Na silnici značku Avia proslavily typické většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně produkovalo asi 17 000 avií.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V 88 letech zemřela filozofka Eva Formánková. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77

Ve věku 88 let zemřela filozofka a redaktorka Eva Formánková. V 60. letech stála u vzniku edice Váhy, která se věnovala nemarxistické filozofii. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77. Formánková zemřela v neděli v Praze, poslední rozloučení se uskuteční v pátek od 14:30 na olšanském hřbitově. ČTK o tom dnes informoval její syn Jaroslav Formánek.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Příští rok bude pro ochranu klimatu rozhodující, prohlásil generální tajemník OSN

Příštích 12 měsíců bude pro světové společenství rozhodující v boji proti klimatické krizi. Prohlásil to ve středu podle agentury DPA generální tajemník OSN António Guterres na madridské konferenci OSN o změnách klimatu (COP25). Je podle něj třeba uskutečnit to, co vědci označují za nezbytné.

"V roce 2020 musíme splnit, co vědci stanovili jako nezbytnost, nebo my a všechny následující generace zaplatíme nesnesitelnou cenu," varoval Guterres. Svět se podle něj bude oteplovat a stávat nebezpečným rychleji, než se kdy pokládalo za možné. Emise oxidu uhličitého budou muset od příštího roku začít klesat, pokud mají zůstat cíle pařížské klimatické dohody na dosah. "Potřebujeme větší ctižádost, více solidarity a více naléhavosti," vyzval Portugalec.

COP25 ve španělské metropoli zasedá od 2. prosince a skončí tento pátek. Tématem je boj s klimatickými změnami a detaily týkající se realizace pařížské klimatické dohody z roku 2015. Ta má za cíl udržet vzestup průměrné globální teploty co nejvíce pod dvěma stupni Celsia, pokud možno na 1,5 stupni v porovnání s teplotou v předindustriálním období. Zachování současných podmínek by ovšem podle vědců mohlo znamenat oteplení do konce tohoto století až o tři stupně Celsia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy