Známí designéři hodnotili Škodovky. Nejlepší je....

Radek Pecák Radek Pecák
10. 11. 2010 6:00
Pro fabii nehlasoval z oslovených designérů nikdo
Takhle vypadá zbrusu nový Roomster
Takhle vypadá zbrusu nový Roomster | Foto: Radek Pecák

Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia combi, Roomster, Superb, Superb combi a Yeti. To jsou modely, které nyní vyrábí ve svých třech závodech automobilka Škoda.

Odborný časopis Autodesign&Styling oslovil šestici známých tuzemských designérů, kteří se Škodou nejsou žádným způsobem spojeni a zeptal se jich, který ze zmíněných modelů považují z hlediska designu za nejvíce vydařený.

Výsledky jsou pro laika poněkud překvapivé. Například o fabii designéři taktně pomlčeli.

Octavia není špatná, ale ta před faceliftem

Design Octavie II oslovení designéři nepokládají za špatný (ale v původní podobě před faceliftem), na druhé straně je zase moc za srdce nevzal. Už více bodů by nasbíral Superb Combi a ještě více malý sportovně užitkový vůz Yeti.

Polovina z oslovených designérů by ale hlasovala pro model roomster. "Pro mě je nejlepší Škoda Roomster - líbí se mi pro jeho asymetricky design a koncept, který zdařile reprezentuje filosofii Škoda Auto - Simply Clever. Je to podle mě praktický a zároveň velmi atraktivní vůz," zdůvodnil svoji volbu například designér Toyoty Jaromír Čech.

Podobně se vyjádřil i  Jan Dědek z Design Storz. "Za jeden z nejzdařilejších designů za posledních pár let považuji koncept Roomster. Je za ním velice silná myšlenka, která dominuje zejména exteriéru. Vpředu kokpit stíhacího letounu s nízkými okny a zároveň zadní část ve stylu prostorného obývacího pokoje. U produkčního vozu sice pár prvků chybí, ale i tak ho považuji za velice zdařilý a na Škodovku odvážný," dodal.

V roomsteru je řada nápadů

Záměr tvůrců roomsteru byl ve své době skutečně poměrně revoluční. Už nápad spojit dva různě velké podvozky (vpředu je roomster fabií, vzadu octavií první generace) byl zajímavý. Také linie oken, která vzadu nenavazuje na přední boční okénka je neotřelá. Famózní na takovýto vůz je výhled ze zadních sedadel. Jednak díky tomu, že cestující sedí o pár centimetrů výše než ti v první řadě a talé díky skutečně velkorysým oknům v zadních bočních dveřích.

Skvělá je také variabilita a prostornost interiéru od předních sedadel dozadu. Ta zadní se totiž dají každé zvlášť posouvat či vyjímat.

Bohužel však veřejnost tyto nápady příliš neocenila. Roomster nikdy nedosáhl závratných prodejních čísel a nezlepšilo se to ani po nedávném faceliftu. Trochu mu zřejmě ublížila skutečnost, že je zepředu shodný s poněkud nudnou fabií a také to, že kupci tohoto typu vozu zatím nedocenili to, že někdy je důležitější prostor a nápady pro cestující vzadu než místo u řidiče.

Pořadí na dalších místech v této minianketě již není tak jednoznačné. Designéři zmiňovali jak octavii, tak i superb, ale hlavně kombíky (potvrzuje se tak, že Škoda dělá tyto karosérie nejen velmi praktické, ale i dostatečně líbivé), ale i novinku yeti. 

Stane se yeti ikonou?

"Pro mě je to jednoznačně Yeti. Škoda se tímto modelem dostala na úplně jinou úroveň, jednak samozřejmě proto, že je to pro ni ni prvním SUV, ale zároveň se jí podařilo uchopit tento koncept moderním, svěžím a originálním způsobem," vyjádřil se pro časopis Autodesign&Styling šéfdesignér firmy Blata Stanislav Hanuš.

V této souvislosti je zajímavé, že v podobném duchu se o modelu yeti pro deník Aktuálně.cz vyjádřil i samotný šéfdesignér Škoda-auto Josef Kabaň. Podle něho se Yeti dokonce v kategorii SUV stává ikonou, podobnou jakou je v kategorii malých aut Mini. 

Další podrobnější vyjádření designérů najdete zde nebo v papírové verzi časopisu Autodesign&Styling, který právě vychází. 

 

Právě se děje

Další zprávy