Není vyloučeno, že skvělé časy, v nichž automobilky Mercedes-Benz, Audi, BMW, ale i Jaguar, Range Rover a někteří další výrobci luxusních vozů prodávají nejvíce aut ve své historii, zanedlouho skončí.
Mohlo by se to stát krátce poté, co by Čína zvýšila cla na dovoz luxusních automobilů z Evropy.
Podle zprávy francouzského listu Les Echos vláda v Pekingu zkoumá stížnost jedné čínské automobilky, která se cítí dovozem luxusních aut z Evropy poškozena.
Čína by tímto způsobem mohla reagovat na to, že Evropská unie zavedla antidumpingová cla na dovoz levných solárních panelů z Číny.
Již v minulý týden Evropská komise rozhodla, že uvalí na čínské solární panely cla v počáteční výši 11,8 procenta. Pokud se Brusel a Peking do dvou měsíců nedohodnou na řešení sporu, clo se v srpnu v průměru zvýší až na 47,6 procenta.
Jedná se také o evropská vína
Reakce Číny byla rychlá. Peking zahájil antidumpingové a antisubvenčního vyšetřování dovozu vín z EU.
Zatímco cla na víno by postihla především jihoevropské země, konkrétně Itálii a Francii, zvýšení cla na luxusní automobily by postihlo převážně Německo. To přitom samo proti zásahu vůči Číně vystupovalo.
Čína je největším výrobcem solárních panelů na světě. EU ji obviňuje, že na evropském trhu prodává tyto panely pod výrobními náklady, aby vytlačila konkurenci. Evropa je přitom největším trhem solárních panelů na světě a cla by mohla závažně podkopat její vlastní snahy o levnější obnovitelnou energii. Obě strany slíbily, že budou o problému intenzivně jednat.