Žádný sporťák není žádanější. Porsche 911 slaví 50 let

Radek Pecák Radek Pecák
29. 3. 2013 18:15
Za padesát let se legendární sportovní vůz představil v sedmi generacích
Foto: Porsche

Skutečné oslavy padesátileté existence Porsche 911 vypuknou až během podzimního autosalonu ve Frankfurtu. Právě tam se totiž první generace představila v roce 1963. Spanilé jízdy a další součásti programu připraveného k této příležitosti jsou však v běhu už nyní.

S více než 820 tisíci vyrobenými kusy je Porsche 911 nejúspěšnějším sportovním vozem světa. Jeho vlastnosti se totiž strefily do vkusu i potřeb mnoha zákazníků.

Ostatně popsal to i sám jeho tvůrce Ferry Porsche, syn vratislavského rodáka Ferdinanda Porsche:  "911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku," řekl.

Nyní bychom podobných modelů jistě napočítali více, ale každopádně je to jedno z mála aut označených číslem, po jehož vyslovení prakticky každý ví, jaký vůz si představit.

Toto logo je stále cennější.
Toto logo je stále cennější. | Foto: Aktuálně.cz

Přestože teď přes polovinu prodejů značky Porsche tvoří modely Caynne a Panamera, což jsou SUV a luxusní sportovní sedan, každá nová "devětsetjedenáctka" je očekávána s velkým zájmem.

"Společnost Porsche Inter Auto CZ v novodobé historii České republiky v Praze a Brně prodala již na 450 vozů 911, přičemž první automobil byl prodán v roce 1992," říká generální ředitel společnosti Porsche Inter Auto CZ Christian Lang.

Výstavy v muzeu

Akce na počest slavného vozu se budou konat samozřejmě přímo ve Stuttgartu, kde automobilka sídlí a má své muzeum (viz fotogalerie). Například se zde uskuteční dlouhodobá výstava. Od 4. června do 29. září se návštěvníci budou moci ohlédnout za historií a vývojem typu 911.

Již také vyjel na cestu kolem světa originální a zrestaurovaný vůz 911 vyrobený v roce 1967. V průběhu celého roku procestuje pět kontinentů a zastaví se kromě jiného v Kalifornii (Pebble Beach), Šanghaji, Goodwoodu (Velká Británie), Paříži nebo Austrálii. 

Původně měl vůz Porsche 911 nést označení 901. Kvůli sporům se značkou Peugeot však auto bylo nakonec přejmenováno na 911 a takto označené si ho přebírali již první zákazníci.

Model 911 se prodává v řadě variant, mimo jiné i s pohonem všech kol.
Model 911 se prodává v řadě variant, mimo jiné i s pohonem všech kol. | Foto: porsche

Auto tehdy poháněl vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer s výkonem 130 k, což stačilo na nejvyšší rychlost 210 km/h. Inženýři vyvinuli i pomalejší verzi se čtyřválcem. To bylo označeno číslovkou 912.

Následovaly další karosářské varianty. Vůz 911 Targa (s částečně odnímatelnou střechou) přišel na trh koncem roku 1966 a stal se se svým výrazným ochranným obloukem z ušlechtilé oceli prvním bezpečným otevřeným vozem světa.

Motoráři pak přestali vyvíjet slabší verze a naopak se věnovali silnějším. Postupně se zvětšoval objem motoru na 2,2 litru (1969) a 2,4 litru (1971).

Kachní ocas přišel na svět v roce 1972

Znalci oceňovali například 911 Carrera RS 2.7 z roku 1972 - tento 1000 kg vážící vůz disponoval výkonem 210 k. Na voze je dominující charakteristický „kachní ocas", který  byl také vůbec prvním použitým přítlačným spoilerem na sériovém automobilu.

Deset let po premiéře došlo k důkladnému přepracování modelu 911. Takzvaný „G-model" se vyráběl od roku 1973 až do roku 1989 - tak dlouho jako žádná jiná generace tohoto vozu.

Mezníkem v dějinách jedenáctek byla premiéra první sériové přeplňované 911 Turbo s třílitrovým motorem, výkonem 260 k a výrazným zadním spoilerem. Zásluhou svého neopakovatelného spojení luxusu a dynamiky se právě provedení „Turbo" stalo synonymem pro značku Porsche.

Vůz 911 ve sportovních úpravách posbíral pro značku tisíce vítězství.
Vůz 911 ve sportovních úpravách posbíral pro značku tisíce vítězství. | Foto: Radek Pecák

Od roku 1982 je Porsche 911 v nabídce také jako kabriolet. Již od sedmdesátých let minulého století se spekulovalo o tom, že je potenciál modelu 911 vyčerpán a sama automobilka ho chtěla nahradit. Vzniklo proto také luxusní kupé 928, ale nakonec v roce 1988 představilo Porsche model 911 Carrera 4 (Typ 964).

Vzduchem chlazený 3,6litrový motor boxer nabízel výkon 250 k. Zevnějškem se typ 964 lišil od předchůdce hlavně aerodynamickými polyuretanovými nárazníky a elektricky výsuvným zadním spoilerem.

Turbo, kabriolet, GT... Nabídka je pestrá

Tato nová Carrera 4 byla od začátku nabízena s pohonem všech čtyř kol. Kromě provedení Carrera - Coupé, Cabriolet a Targa - si zákazníci od roku 1990 mohli objednat také 964 Turbo. Zpočátku byla dodávána s osvědčeným boxerem o objemu 3,3 litru, který od roku 1992 nahradil větší motor 3,6 l s výkonem 360 k. Mezi vyhledávané sběratelské kusy řady 964 patří 911 Carrera RS, 911 Turbo S, jakož i 911 Carrera 2 Speedster. 

Vůz 911 s interním kódovým označením 993 byla poslední "devětsetjedenáctkou" se vzduchem chlazeným motorem a právě od této generace je v nabídce i superrychlá verze 911 GT2. ¨

Fotogalerie: Historie vozu Porsche 911

Velkou změnou v dějinách Porsche 911 bylo od roku 1997 u typu 996 použití vodou chlazeného motoru  Nejvýraznějším rysem designu byly světlomety s integrovanými blikači, což se zpočátku mnoha fanouškům nelíbilo.

Vrcholem výrobního programu byl od roku 1999 model 911 GT3, který nesl tradici vozu Carrera RS. Pozici extrémně dynamického provedení měl od podzimu 2000 nabízený typ 911 GT2, šlo o první sériový vůz se standardně dodávanými keramickými brzdami.

V červenci 2004 prezentovalo Porsche s typy 911 Carrera a 911 Carrera S další generaci modelu 911, která byla interně označena jako typová řada 997. Její oválné a čirými skly překryté světlomety jsou návratem k tradičnímu designu vozů 911. Pod zadní kapotou má motor typu boxer s objemem 3,6 litru. V modelu Carrera nabízel výkon 325 k, zatímco nově vyvinutý šestiválec provedení Carrera S měl k dispozici 355 k.

Roku 2006 Porsche představilo typ 911 Turbo, který jako první sériově vyráběný vůz světa disponoval zážehovým motorem vybaveným turbodmychadly s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. V roce 2008 následovala celková modernizace, v jejímž rámci se do 997 dostalo přímé vstřikování benzinu a dvouspojková převodovka PDK, která razantním způsobem zvýšila účinnost. Na konci výroby bylo k dispozici celkem 24 provedení, mezi které patřily například: Carrera, Targa, Cabriolet, zadní pohon, pohon všech kol, Turbo, GTS nebo speciální výrazně sportovní typy GT.

Od roku 2011 Porsche prodává typ 991. Auto má teď historicky nejdelší rozvor i nejširší rozchod kol. I do Porsche už dorazila éra downsizingu, proto má motor menší zdvihový objem válců (3,4 litru), i když výkon o pět koní narostl. Mezi další světová prvenství, která si vůz připsal, je první ručně řazená sedmistupňová převodovka.

Fotogalerie: Skvosty z muzea Porsche, projděte se v něm

 

Právě se děje

Další zprávy