Za volantem nového Taiga: Nejlevnější crossover od Volkswagenu může zatopit i Golfu

Za volantem nového Taiga: Nejlevnější crossover od Volkswagenu může zatopit i Golfu
Již v základu je v ceně klimatizace, LED světla nebo 16" litá kola. Vyobrazená top verze R-Line je laděná sportovně, variantě Style pak nechybí již v základu technické vychytávky jako LED matrix světlomety se stálým chytrým dálkovým světlem.
Useknutá záď může připomínat luxusní koncernové modely jako Audi Q8 nebo Lamborghini Urus.
Specialitou je výrazná zelená barva s názvem Visual.
Foto: Volkswagen
Martin Přibyl Martin Přibyl
27. 1. 2022 15:19
V nabídce malých SUV a crossoverů značky Volkswagen začíná být husto. Pod již tradičním Tiguanem firma nabízí ještě menší T-Roc a dvojici T-Cross a nově i Taigo. To má být z celé plejády „téčkových“ modelů nejstylovější, přitom je ale nejlevnější. Jako jediné se vejde do půl milionu a má přitom větší kufr než o osmdesát tisíc dražší Golf. S novinkou jsme se mohli krátce svézt.
Navzdory zkosené zádi má Taigo jen o patnáct litrů menší kufr než příbuzný "krabicovitější" T-Cross.
Navzdory zkosené zádi má Taigo jen o patnáct litrů menší kufr než příbuzný "krabicovitější" T-Cross. | Foto: Volkswagen

Technicky není Taigo žádnou revolucí, jedná se o malý crossover postavený na stejném technickém základu jako Škoda Kamiq, platformě MQB-A0. Původně vznikl jako Nivus pro jihoamerické trhy, ale po důsledném vylepšení se teď auto dostává i do Evropy, kde se bude vyrábět společně s T-Crossem ve španělské Pamploně.

Oproti příbuznému T-Crossu přitom Taigo hraje na emoce, je nižší a místo krabicovité praktičnosti nabízí splývavou atraktivnější záď. Oproti T-Crossu mu také chybí posuvná zadní sedadla. A zákazníci evidentně nakupují převážně očima, protože značka již za měsíc nasbírala na 400 objednávek.

"Podle mého názoru má Taigo největší šanci zaujmout českého zákazníka," hodnotí trenér VW Radim Sadílek. S výkonem T-Crossu značka podle řeči těla jejích představitelů úplně spokojená není, byť vloni udala 1223 kusů a jednalo se o její čtvrtý nejúspěšnější model po Golfu, Tiguanu a Passatu. Taigo by se mělo prodejně dostat mezi tuto trojici.

První usednutí za volant odhaluje, že v případě novinky VW vyslyšel kritiku T-Crossu za laciné materiály. Palubní desku stylovějšího Taiga, navzdory o čtyři tisíce korun nižší ceně, tvoří do velké míry měkčené plasty. Ergonomie je lepší než v Golfu, klimatizace má samostatný dotykový panel, není nutné ji přepínat na hlavním displeji. Základní funkce i nadále mají tlačítka.

Praktičnost také není o moc horší. Kufr má 440 litrů a polohovatelné dno. A dospělí normálního vzrůstu se pohodlně posadí i dozadu. Místa na kolena je i bez posuvné lavice dost a to samé platí navzdory nižší střeše i pro hlavu.

Palubní desku lze v balíčku Visual Green sladit se stejně zelenou barvou karoserie.
Palubní desku lze v balíčku Visual Green sladit se stejně zelenou barvou karoserie. | Foto: Volkswagen

Oproti Golfu je interiér o něco užší a méně vzdušný, dovedeme si ale představit, že řada soukromých zákazníků dá i při výběru mezi Taigem a bestsellerem Golfem raději přednost malému crossoveru se zajímavějším designem, vyšší, byť přirozenou, pozicí za volantem, nižší cenou a tradičnějšímu ovládání, které není soustředěné na dotykovou obrazovku.

Jízda s Taigem je vlastně bezproblémová. Do rukou se nám dostala top verze R-Line, jejíž komfort byl poplatný velkým a příplatkovým 18" kolům. Auto je tužší, ale naštěstí ne umlácené. Řídí se ale snadno, jednoduše. Podvozek je nezáludný a v zatáčkách se chová jako klasický hatchback, po vyšší stavbě karoserie není vidu ani slechu.

Pohon všech kol v nabídce není, ten je vyhrazen až dražšímu T-Rocu. Pod kapotou jsou motory známé i z Kamiqu nebo Fabie. Základem je 70kW benzinový turbolitr, o patnáct tisíc dráž se prodává 81kW verze téhož motoru a vrcholem je 110kW čtyřválcová jednapětka. Automat, sedmistupňovou dvouspojku, můžete mít za pětačtyřicetitisícový příplatek se silnějším litrem nebo standardně se 1.5 TSI. Zákazníci mají podle Sadílka z VW zájem nejvíce právě o silnější motory.

Po sklopení zadních opěradel pojme Taigo 1222 litrů nákladu.
Po sklopení zadních opěradel pojme Taigo 1222 litrů nákladu. | Foto: Volkswagen

Náš kousek byl vybaven 81kW 1.0 TSI a zmíněným automatem. Jeho projev je důvěrně známý, převodovka má tendenci litr dusit v nízkých otáčkách, jakmile se ale motůrek dostane do záběru, srdnatě táhne. Spotřebu po krátké okreskové vyjížďce v okolí Mělníka těžko hodnotit, ale očekáváme, že nebude problém jezdit s autem za šest litrů.

Nové Taigo je naprosto upřímné auto. Sympatické, s povedeným designem, kterým nijak zásadně neomezuje praktičnost, i zajímavými možnostmi personalizace. Není sice technicky vyspělé jako Golf, ale to celá řada zájemců snadno přenese přes srdce. Obzvlášť když vezmeme v potaz relativně výhodnou cenu, protože s malým Upem a Polem a jsou jedinými Volkswageny, které se dají pořídit do půl milionu.

Volkswagen Taigo 1.0 TSI DSG R-Line

Motor: benzinový tříválec, 999 cm3, turbodmychadlo
Výkon: 81 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 2000-3000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Kombinovaná spotřeba: 4,9-5,0 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 440 l 
Cena: od 629 900 Kč

Na druhou stranu má také Taigo těžkou konkurenci jinde. Například Škodu Kamiq pořídíte s lepší výbavou Style a motorem 1.0 TSI/70 kW za 490 900 korun, tedy o devět tisíc levněji než základní Taigo, výhodnější jsou i francouzské bestsellery jako Renault Captur nebo Peugeot 2008. Taigo je ovšem Volkswagen - a to se bude počítat, až budete auto prodávat.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

První odhady australských voleb ukazují, že opozice zřejmě odstaví od moci vládnoucí kabinet

Opoziční Labouristická strana v Austrálii patrně odstaví od moci kabinet současného konzervativního premiéra Scotta Morrisona. Ukazují to projekce australských televizních stanic. Výsledek dnešních parlamentních voleb je zatím nejistý a zřejmě bude velmi těsný, Morrison ale s největší pravděpodobností nebude mít dost křesel na to, aby mohl sestavit vládu i pro čtvrté volební období. Dosavadní sčítání hlasů naznačuje, že lidé tentokrát více volili i menší politické strany.

Poslední volební místnosti se na západě země uzavřely v 18:00 místního času (poledne SELČ). Dnešní průzkum společnosti Newspoll přisuzoval labouristům podporu 53 procent hlasů.

Morrisonova koalice nyní ve 151členné Sněmovně reprezentantů drží nejtěsnější většinu 76 křesel. Labouristická strana slibuje větší výdaje na péči o děti i seniory, stávající koalice pak lepší řízení ekonomiky v době, kdy se v Austrálii kvůli pandemii covidu-19 prohloubil rozpočtový deficit. Morrison slíbil, že pokud bude znovuzvolen, jeho vláda sníží daně a zmírní tlak na růst životních nákladů.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na pochod Praha-Prčice se dnes po dvouleté pauze vydalo přes 17 500 turistů

Na trasy pochodu Praha-Prčice se dnes po dvouleté covidové pauze vydalo 17 508 turistů. První z nich vyrazili na trať už před 05:00. Po poledni se začali vracet účastníci kratších tratí a cyklisté. Před 13:00 zatím do cíle nedorazil žádný z účastníků nejdelší sedmdesátikilometrové trasy. Všichni se musí vrátit do dnešních 20:00.

Pořadatelé museli počet účastníků omezit kvůli výluce železničního provozu mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Na trasy se tak vydali jen ti, kteří se dopředu elektronicky zaregistrovali, informovala za pořadatele Dana Horáková.

Letos se tak zájemci nemohli registrovat až na startu, jak byli zvyklí, pouze ukazovali QR kódy. "Potřebovali jsme zastropovat trasy, proto jsme registraci uzavřeli dva dny před pochodem. Kvůli rekonstrukcím železniční trati jsou trasy kyvadlové dopravy delší, posílili jsme i dopravu na jih," uvedla Horáková. Pořadatelé ocenili, že jim letos ubyla práce s penězi.

Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část z 21 tras je vyhrazena pro cyklisty. "Cyklisti mají samostatné trasy od roku 2006, chtěli jsme zabránit nebezpečí, protože se míchali do tras pro pěší," doplnila Horáková.

Nejoblíbenější je dětská trasa z Votic dlouhá 23 kilometrů. "Využívají ji i senioři, kterým už to tolik nechodí. Vozíčkářská trasa začínala v Miličíně, vyrazilo na ni 98 vozíčkářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy