Test Škody Fabia ve verzi „cena již od“. Litrový tříválec má předpoklad dlouhověkosti

Test Škody Fabia ve verzi „cena již od“. Litrový tříválec má předpoklad dlouhověkosti
Novinka bohužel bude již dostupná jen jako hatchback, vývoj kombi výrobce zrušil. Škoda, s ohledem na naše pocity z hatchbacku by to bylo skvělé a relativně dostupné auto pro menší rodiny.
Palubní deska připomíná Scalu nebo Kamiq. Navigace je dotyková, klimatizaci zůstal panel s fyzickými tlačítky. Tvrdé plasty oživuje látkový potah.
Specifikem jsou také hravé detaily, jako nápisy Fabia po stranách kapličky přístrojů.
Místo displeje virtuálního kokpitu (od verze Style za příplatek 9900 korun), mají základní Fabie klasické analogové budíky. Jsou přehledné a zobrazují všechny potřebné informace.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
21. 1. 2022 6:03
Škoda Fabia již naším testem prošla v tehdejší top verzi s 81kW turbotříválcem a automatickou dvouspojkovou převodovkou. Teď se nám ale dostala do rukou naopak ta nejdostupnější. Litrový tříválec má také, ale bez turba a s výkonem 59 kilowattů. Jak funguje Fabia, kterou pořídíte již od 339 900 korun?
Testovaný vůz nehýřil příplatky. Vzadu tak neměl LED obrysová světla.
Testovaný vůz nehýřil příplatky. Vzadu tak neměl LED obrysová světla. | Foto: Martin Přibyl

Začněme bez obalu. Pokud chcete dynamické svezení, základní Fabii se vyhněte. Bez turba má litrový tříválec pouhých 93 newtonmetrů, a byť jeho papírových 59 kilowattů může znít slibně, realita je taková, že dynamicky obstojí převážně ve městě, neuspěchaní šoféři se s ním sžijí i na okresce. Na předjíždění mnoho síly v zásobě nezbývá. Pomáhají krátké převody, motor nesmí spadnout do nízkých otáček, jinak je skutečně letargický.

Na dálnici je kvůli nim už litr vytočený ke čtyřem tisícům otáček. Uši posádce díky solidnímu odhlučnění sice neutrhne, ale působí na hranici sil a ostřejší stoupání znamenají, že i s pedálem plynu na podlaze začne auto ztrácet rychlost. Podřazení pomůže, ale ne moc. Nejvyšší výkon je ostatně dostupný až v 6300 otáčkách za minutu, což je těsně pod omezovačem v červeném poli.

Dá se však tušit, že ti, kteří chtějí s Fabií jezdit delší trasy a po dálnici, budou při pohledu do technických údajů odrazeni již údajem o zrychlení z nuly na sto, které zabere věčných 15,5 vteřiny, 70kW turbo je o třetinu svižnější. Ne, základní Fabia je pro jiné publikum.

Je to benzinové řešení pro ty, kteří by kvůli krátkým trasám nejvíce ocenili elektromobil, ale buď ho nemají kde nabíjet, nebo na něj prostě nemají finance. Technika je až na proměnné časování sacích a výfukových ventilů jednoduchá, nekomplikovaná, předpokládaná spolehlivost a výdrž vysoká.

Pokud nepospícháte, základní litr je pro krátké popojížďky po městě nebo mezi vesnicemi jako stvořený. Bleskurychle se zahřívá a nemá přímé vstřikování, takže nad ním v takovém provozu na rozdíl od silnějšího přeplňovaného litru nevisí černý strašák zanesení karbonem.

Základní motor potěší i patrioty, atmosférické motory se vyvíjí i vyrábí v Mladé Boleslavi.
Základní motor potěší i patrioty, atmosférické motory se vyvíjí i vyrábí v Mladé Boleslavi. | Foto: Martin Přibyl

Spotřeba je příkladná, navzdory krátkým převodům se běžně drží okolo 5,5 litru, a to i když s ním občas vyjedete na dálnici. Bez přeplňování prostě spalovacím prostorem litru fyzikálně nemůže protéci o mnoho víc paliva. Navíc motor prakticky za všech okolností funguje v úspornějším Atkinsonově cyklu, má optimalizované chlazení a snížené tření: To vše novinku odlišuje od 55kW atmosférického litru z předchozí generace Fabie.

V cizině Škoda v nové Fabii nabízí ještě 48kW verzi atmosférického litru. Česku zůstává zapovězená. Pro šetřílky je to škoda, protože základ sice má o jedenáct kilowattů méně, ale díky stejnému a dříve dostupnému maximu točivého momentu nepojede podle všeho o moc hůře. Dokazuje to i prakticky totožné zrychlení z nuly na sto za 15,9 vteřiny.

Příjemnou změnou je jiná převodovka. Základní slabé motory již nepoužívají odlehčenou skříň z modelu Citigo, ale plnohodnotnou převodovku, která slouží i u přeplňovaných verzí. Zpátečka se tedy řadí stejně jako u ostatních škodovek: zamáčknout, k sobě a dopředu. Testovaný kousek obecně řadil na jedničku, dráhy byly přesně vymezené, spojka zabírala čitelně.

Nová Fabia zaslouží pochvalu za interiér, je funkční, hezký a pěkně zpracovaný. Měkčené materiály ale nečekejte.
Nová Fabia zaslouží pochvalu za interiér, je funkční, hezký a pěkně zpracovaný. Měkčené materiály ale nečekejte. | Foto: Martin Přibyl

Skvělý dojem zanechává Fabia i jako taková. I na 17" kolech je komfortní, v zatáčkách jistá a lehkonohá. Prospělo by jí snad jen o něco tužší řízení.

Sedadla jsou na třídu malých aut až nebývale velkorysá, široká a pohodlná a dozadu se naprosto bez problémů posadí i normálně velký dospělý. Kufr se svými 380 litry také není k zahození, a i když nám pocitově nepřišel tak velký jako v Golfu (papírově je stejný), taková o třídu větší Mazda 3 toho uveze prostě méně.

Hravý interiér podobně jako v příbuzné Scale nebo Kamiqu nezanevřel na tlačítka. K základnímu nastavení příplatkové dvouzónové klimatizace (poprvé, dosud Fabia nabízela jen jednozónovou klimu) slouží klasická kolečka, stop-start nebo parkovací senzory se ovládají vedle řadicí páky.

Výsledkem je povedený ergonomický mix fyzických ovladačů a dotykového displeje. Déle startující navigaci dokáže nahradit spolehlivě fungující Android Auto a Apple CarPlay. Za vestavěné řešení od Škody bychom nepřipláceli. Jako vyhozené peníze ostatně působí i digitální budíky, klasické ručičky jsou dobře čitelné a černobílý displej palubního počítače zobrazí vše, co potřebujete k životu, včetně navigačních pokynů z připojeného telefonu nebo teploty oleje.

Za široká sedadla by se nemusely stydět vozy o třídu výše.
Za široká sedadla by se nemusely stydět vozy o třídu výše. | Foto: Martin Přibyl

Velkou výsadou dospěle působící Fabie oproti konkurenci je i promyšlený systém chytrých doplňků. A nejde jen o škrabku ve víčku nádrže nebo nejrůznější háčky a držáky. Fabia boduje i naprostými drobnostmi, jako je drobný schůdek v přihrádce před řadicí pákou. Snadno se o něj zapře na výšku postavený mobil, což ušetří místo. Geniální.

V titulku zmíněnou "cenou již od" se pravda Fabia zrovna nepodbízí. Za stejných 339 900 korun nebo dokonce levněji pořídíte i podobně vybavený Hyundai i20 nebo Citroën C3, jejichž základní motory navíc nabízejí větší točivý moment, a tudíž méně kompromisní jízdní dynamiku. A to nemluvíme o Dacii Sandero, kterou za 321 900 korun pořídíte již ve vyšší výbavě Comfort s živějším a za hubičku jezdícím turbomotorem přestavěným na LPG.

Škoda Fabia 1.0 MPI Ambition

Motor: benzinový tříválec, 999 cm3
Výkon: 59 kW při 6300 ot./min
Točivý moment: 93 Nm při 3700-3900 ot./min
Nejvyšší rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 15,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,0-5,5 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 380 l 
Cena: od 339 900 Kč (test. vůz v neprodávané konfiguraci)

Fabia však svým pojetím přerůstá třídu malých aut, pocit městského vozu se z ní prakticky vytratil a v testované verzi ho připomíná jen slabý motor. Zákazníkům, kteří hledí místo výkonu na trvanlivost, vyhoví, pro všechny ostatní je tu možnost připlatit si za silnější přeplňované verze litrového tříválce.

 

Právě se děje

Další zprávy