Více než stoletá historie výroby automobilů ve městě Vrchlabí je u konce. Z výrobní linky zde o předvánoční směně sjede poslední automobil, který bude mít v dokladech uvedeno jako místo výroby město Vrchlabí. Bude to Škoda Roomster. Po Novém roce už se budou škodovácká MPV Roomster pro zákazníky montovat pouze v Kvasinách.
Závod Vrchlabí se už má specializovat pouze na výrobu automatické dvojspojkové převodovky.
Jednání o tom, co udělat s tímto tradičním závodem Škody, se táhla už řadu let. Zásadním předělem pak bylo rozhodnutí koncernu Volkswagen o tom, že výrobu trojice minivozů (Škoda Citigo, Seat Mii a Volkswagen Up) nesvěří této továrně, nýbrž závodu s logem VW v Bratislavě.
Odbory, ale i vedení Škody pak stálo nemalé úsilí, aby se Vrchlabí nemuselo rušit úplně a práci si zde udržela většina zaměstnanců, což se nakonec díky navýšení kvóty vyráběných převodovek víceméně podařilo. Od příštího roku se tu bude dělat každý den až 1500 kusů sedmistupňových dvojspojkových převodovek DQ 200, které pak budou montovány do vozů značek koncernu Volkswagen.
Konec výroby mnozí opláčou
Mnozí to, že výroba aut zřejmě již definitivně skončila, ale stále považují za velkou chybu, například proto, že zdejší dělníci byli pověstní svojí kvalitní prací. Také proto sem byly ještě v minulých letech směřovány zakázky na výrobu nejluxusnějších a technicky nejsložitějších verzí škodovek, například Laurin & Klement, Octavia RS i Octavia 4x4 a Scout.
Ještě před automobily ve městě firma Petera a synové vyráběla kočáry, ale již v roce 1908 zde podle historických záznamů vznikla první automobilová historie. Produkce automobilů proto trvala necelých 105 let.
Ve 20. letech už byla výroba karosérií na auta hlavní náplní firmy a vznikly zde i kabriolety pro tuzemské výrobce Škoda, Tatra, Walter i pro zahraniční značky.
Po druhé světové válce byla karosárna znárodněna a přičleněna k Automobilovým závodům Mladá Boleslav, národní podnik. Prvním modelem, který odtud vyjel, byla Škoda 1100. Následovaly typy 1101 a 1102, dále pak 1200, 1201 a 1202. Zřejmě nejznámějším autem, které zde vznikalo od roku 1968 do roku 1981, byla Škoda 1203. S touto dodávkou se v letech socialismu setkával prakticky každý. Kromě dalších totiž existovaly jak sanitní, tak i pohřební verze.
Nejluxusnější škodovky vyjížděly ze zdejších bran
Nová éra závodu začala v roce 1987, kdy právě zde začala výroba ověřovací série modelu Favorit. Ten se o tři roky později stal klíčovým faktorem pro rozhodování koncernu Volkswagen, zda majetkově vstoupit či nevstoupit do socialistické automobilky AZNP.
Protože z prostorových i logistických důvodů není možné, aby Vrchlabí vyrábělo kompletní automobily od samého počátku výrobního procesu, kompletovala se zde obvykle auta z přivezených svařených karosérií a dalších dílů. Tak zde postupně vyráběli akční verze modelů Favorit, Forman, dále Felicie, Felicie Picku up i Fun a v posledních desetiletích zejména Octavie. Do doby, než musela definitivně skončit výroba octavií první generace, byla nosným výrobním programem produkce vozu Octavia Tour.
Velká oslava se konala 15. září 2008, kdy z linky sjela Škoda Octavia Combi - miliontý vůz vyrobený v krkonošské továrně po vstupu Škodovky do koncernu VW. Kromě octavií zde v minulých několika letech montovali vozy Roomster, jejichž produkce sem byla převedena z vytíženého závodu v Kvasinách, právě kvůli tomu, že po skončení výroby Octavie Tour by řada zdejších zaměstnanců ztratila práci nebo musela jezdit za prací do jiných škodováckých provozů.
Jaká auta pocházela z Vrchlabí?
- 1909 - karosérie pro libereckou automobilku RAF
- 1946-1947 - Karosérie Aero 150
1946 až 1952 - Škoda 1100/1101/1102 - 1952 až 1961 - Š 1200/1201
- 1961 až 1971 - Š 1202
- 1968 až 1981 - Š 1203
- 1976 až 1988 - Š 742/105/120/130
- 1987 až 1994 - Favorit
- 1989 až 1994 - Forman
- 1994 až 2001 - Felicia, Felicia Combi
- 1995 - Van Plus
- 1996 až 2000 - Pick-up Fun
- 2002 - Fabia Sedan
- od 1998 do konce roku 2012 - Octavia, Octavia Combi, 4x4 Scout a Roomster