Škoda se španělskými geny: Základ budoucí elektrické Fabie by měli vyvíjet u Seatu

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 13:06
Španělská automobilka Seat bude ve spolupráci s Volkswagenem garantem vývoje modulární platformy pro menší elektromobily s délkou okolo čtyř metrů. Mezi nimi by měl být také čistě elektrický ekvivalent Fabie, podobné auto bude mít i Volkswagen a pochopitelně rovněž sami Španělé.
Seat el-Born.
Seat el-Born. | Foto: Seat

Šéfa automobilky Lucu di Mea nová odpovědnost těší: "Díky našim výtečným výsledkům v loňském roce jsme si zasloužili lepší postavení v rámci koncernu. Poprvé v historii bude naše vývojové centrum pracovat na autě, které budou ostatní značky prodávat po celém světě."

Pro Seat se jedná mimo jiné o odměnu za loňský rok, který byl nejúspěšnější v historii značky. Automobilka dodala celosvětově 517 600 aut, což znamená 10,5procentní nárůst a získala titul nejrychleji rostoucí automobilky v Evropě. Kromě Porsche pak byl Seat vloni jediný, kdo v koncernu VW vykázal nárůst provozního zisku.

Na vývoji by se ve Španělsku mělo podílet na 300 lidí, očekává se, že základní cena auta, u nějž již dříve šéf koncernu Herbert Diess slíbil vnitřní prostornost Golfu v balení Pola, se bude pohybovat do dvaceti tisíc eur (tedy okolo půl milionu korun).

První model z rodiny dostupných elektroaut by měl Seat uvést na trh v roce 2023. Ostatní koncernové značky (podle nedávného vyjádření šéfa Škody Bernharda Maiera včetně české automobilky) budou následovat. Podle Diesse se bude jednat o "další krok v oblasti dostupné elektromobility".

"Půjde o první dostupný elektromobil určený obzvlášť pro městské nasazení," doplnil Diess. Dalo by se tedy předpokládat, že v porovnání s dražšími koncernovými elektroauty budou mít jejich malí kolegové omezený dojezd.

Větší auta postavená na speciálně připravené elektrické platformě MEB se na trhu mají objevit příští rok, půjde o Volkswagen I.D. a také Seat el-Born. Oba se budou vyrábět německém Cvikově. VW u nich slibuje dojezd 420 kilometrů na jedno nabití. Škoda je bude následovat se svým elektroSUV, to ale bude sjíždět z linky v Mladé Boleslavi.

Kde se budou vyrábět menší elektroauta, zatím není jisté. V případě Škody se mluví o výrobě v Kvasinách, ale je otázkou, jestli se budou všechny vozy dělat na stejné lince. Seat nicméně již teď v Kvasinách vyrábí kompaktní SUV Ateca.

Na každý pád Španělé plánují další elektrická auta, která se na trhu objeví ještě dříve. Do roku 2021 bude mít automobilka v nabídce šest čistých elektromobilů a plug-in hybridů.

Konkrétně by to mělo znamenat malý městský vůz Mii s elektrickým pohonem (na trhu bude v roce 2020, stejně jako téměř identické elektrické Citigo), zmíněný model el-Born a pak také plug-in hybridní verzi SUV Tarraco a nové generace Leonu.

Vozy do zásuvky bude mít v nabídce i sportovně laděná Cupra, která pod Seat spadá. Bude se jednat o sériovou verzi kupé-SUV Cupra Formentor a novou Cupru Leon (tedy ostrou verzi obyčejného Leonu).

Seat v budoucnu dostane také nové kompetence týkající se výroby: povede koncernovou továrnu v Alžírsku. Značka by rovněž ráda expandovala v rámci Latinské Ameriky a pracuje na vstupu na čínský trh.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy