Škoda se španělskými geny: Základ budoucí elektrické Fabie by měli vyvíjet u Seatu

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 4. 2019 13:06
Španělská automobilka Seat bude ve spolupráci s Volkswagenem garantem vývoje modulární platformy pro menší elektromobily s délkou okolo čtyř metrů. Mezi nimi by měl být také čistě elektrický ekvivalent Fabie, podobné auto bude mít i Volkswagen a pochopitelně rovněž sami Španělé.
Seat el-Born.
Seat el-Born. | Foto: Seat

Šéfa automobilky Lucu di Mea nová odpovědnost těší: "Díky našim výtečným výsledkům v loňském roce jsme si zasloužili lepší postavení v rámci koncernu. Poprvé v historii bude naše vývojové centrum pracovat na autě, které budou ostatní značky prodávat po celém světě."

Pro Seat se jedná mimo jiné o odměnu za loňský rok, který byl nejúspěšnější v historii značky. Automobilka dodala celosvětově 517 600 aut, což znamená 10,5procentní nárůst a získala titul nejrychleji rostoucí automobilky v Evropě. Kromě Porsche pak byl Seat vloni jediný, kdo v koncernu VW vykázal nárůst provozního zisku.

Na vývoji by se ve Španělsku mělo podílet na 300 lidí, očekává se, že základní cena auta, u nějž již dříve šéf koncernu Herbert Diess slíbil vnitřní prostornost Golfu v balení Pola, se bude pohybovat do dvaceti tisíc eur (tedy okolo půl milionu korun).

První model z rodiny dostupných elektroaut by měl Seat uvést na trh v roce 2023. Ostatní koncernové značky (podle nedávného vyjádření šéfa Škody Bernharda Maiera včetně české automobilky) budou následovat. Podle Diesse se bude jednat o "další krok v oblasti dostupné elektromobility".

"Půjde o první dostupný elektromobil určený obzvlášť pro městské nasazení," doplnil Diess. Dalo by se tedy předpokládat, že v porovnání s dražšími koncernovými elektroauty budou mít jejich malí kolegové omezený dojezd.

Větší auta postavená na speciálně připravené elektrické platformě MEB se na trhu mají objevit příští rok, půjde o Volkswagen I.D. a také Seat el-Born. Oba se budou vyrábět německém Cvikově. VW u nich slibuje dojezd 420 kilometrů na jedno nabití. Škoda je bude následovat se svým elektroSUV, to ale bude sjíždět z linky v Mladé Boleslavi.

Kde se budou vyrábět menší elektroauta, zatím není jisté. V případě Škody se mluví o výrobě v Kvasinách, ale je otázkou, jestli se budou všechny vozy dělat na stejné lince. Seat nicméně již teď v Kvasinách vyrábí kompaktní SUV Ateca.

Na každý pád Španělé plánují další elektrická auta, která se na trhu objeví ještě dříve. Do roku 2021 bude mít automobilka v nabídce šest čistých elektromobilů a plug-in hybridů.

Konkrétně by to mělo znamenat malý městský vůz Mii s elektrickým pohonem (na trhu bude v roce 2020, stejně jako téměř identické elektrické Citigo), zmíněný model el-Born a pak také plug-in hybridní verzi SUV Tarraco a nové generace Leonu.

Vozy do zásuvky bude mít v nabídce i sportovně laděná Cupra, která pod Seat spadá. Bude se jednat o sériovou verzi kupé-SUV Cupra Formentor a novou Cupru Leon (tedy ostrou verzi obyčejného Leonu).

Seat v budoucnu dostane také nové kompetence týkající se výroby: povede koncernovou továrnu v Alžírsku. Značka by rovněž ráda expandovala v rámci Latinské Ameriky a pracuje na vstupu na čínský trh.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Zemřel fotograf Pavel Jasanský, bylo mu 82 let

Ve věku 82 let zemřel Pavel Jasanský. Byl jedním z nejosobitějších a nejinovativnějších českých fotografů 60. až 80. let minulého století, míní kurátor Pavel Vančát, který s ním spolupracoval na mnoha výstavách. Jasanský se věnoval divadelní fotografii a grafické úpravě tiskovin, fotografoval zpěváky i hudební skupiny. Spolupracoval s Divadlem za branou či Divadlem Na zábradlí.

Vytvářel subjektivní dokumenty a rozměrné snímky aktů, asambláže a plastiky. Kromě fotografií tvořil i grafiky, objekty, přemalby fotografií, projekce a instalace. V letech 1981 a 1982 se podílel na neoficiální výtvarné akci Most, kterou organizoval Jiří Sozanský a která reagovala na destrukci města Most. Po pádu komunismu spoluzaložil agenturu Signum a provozoval vlastní grafické studio Jago, v 90. letech také učil na pražské FAMU.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 19 minutami

Britský prodejce oblečení Boohoo koupil značku Debenhams. Obchody převzít nechce, hrozí zánik 12 000 míst

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil zhruba za 55 milionů liber (1,6 miliardy Kč) značku Debenhams, včetně jejího webu. Žádný ze 118 obchodů, které má Debenhams na hlavních třídách britských měst, se ale Boohoo převzít nechystá. Zájem nemá ani o zaměstnance, takže v ohrožení je až 12 000 pracovních míst. 

Společnost Boohoo převzetí značek Debenhams popisuje jako transformační záležitost a označuje ji za velký krok. Podmínky dohody ale znamenají zánik pracovních míst, což v prosinci avizovali už správcové Debenhams, když zahájili likvidaci této 242 let staré firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy