Volant vpravo nelze zakázat, rozhodl Evropský soudní dvůr

Radek Pecák ČTK Radek Pecák , ČTK
20. 3. 2014 14:05
Podle Evropského soudního dvora se nepodařilo prokázat, že umístnění volantu na pravé straně v zemích s pravostranným provozem by mělo negativní dopad na bezpečnost dopravy.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Lucemburk – Členské státy Evropské unie nemohou zakazovat lidem, aby si nechali zaregistrovat automobil, který má volant vpravo. Platí to i v zemích v kontinentální části Evropy, v nichž se jezdí vpravo. Rozhodl o tom Evropský soudní dvůr.

Rozhodnutí se týkalo předpisů v Polsku a Litvě, podle nichž je podmínkou registrace automobilů v těchto zemích umístění volantu na levé straně. Evropská komise podala kvůli těmto předpisům žalobu, protože podle ní omezují volný pohyb zboží.

Podle Evropského soudního dvora se Polsku a Litvě nepodařilo prokázat, že umístnění volantu na pravé straně by mělo negativní dopad na bezpečnost dopravy.

Stejné předpisy platí i v České republice. "Nelze oficiálně zaregistrovat do provozu automobil, který má volant vpravo,“ říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Výjimkou jsou vozy registrované jako veteránské, případně několik speciálních vozidel nebo také vozy diplomatů.

Tunkl za změnou vidí lobby dovozců ojetých aut, protože ti mají šanci získat levné automobily registrované ve Velké Británii, která je také členskou zemí EU.

Taková auta mohou být ale podle odborníků v provozu nebezpečná, protože řidič při předjíždění nevidí do protisměru. "Já sám bych se v takovém autě hodně bál," potvrzuje odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

Výjimek je v Česku několik set

Vozů s pravostranným řízením je v Česku podle ministerstva dopravy registrováno několik set. Vedle veteránů jde nejčastěji o auta pro invalidy nebo speciální stroje.

V současné době je podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda registrace vozu s pravostranným řízením vždy vázána na konkrétní osobu vlastníka, respektive žadatele. Výjimku mohou dostat lidé se zdravotním postižením, kterých žádá o registraci zhruba pět ročně.

Druhou možností je, když vlastník vozidla prokáže, že vozidlo s pravostranným provozem používal v jiné zemi, například ve Velké Británii, a převáží jej do Česka, kde ho bude užívat. Nemůže ho ale dál v ČR prodat, pouze vyvézt do ciziny nebo zlikvidovat. Bez problémů pak v tuzemsku jezdí auta diplomatů s volantem vpravo.

"Samostatnou kategorií pak jsou různé speciální, komunální a pracovní stroje, například zametače, kde je pravostrannost žádoucí. Ty se registrují bez problémů," doplnil Neřold.

Vpravo od roku 1939

Vlevo jezdily vozy za první republiky. Na druhou stranu silnice auta převedl v roce 1939 výnos vrchního velitele německé armády v Česku po vytvoření protektorátu, změnu už ale stejně chystala i československá vláda. V té době již jízdu vpravo využívala velká část Evropy.

V současnosti se vlevo vedle Velké Británie jezdí i v jejích bývalých koloniích, například v Austrálii a na Novém Zélandu, v Indii, Pákistánu nebo na jihu Afriky.

 

Právě se děje

Další zprávy