Vědecky podloženo? Podle dat o pohybu kurýrů jsou kola ve městě rychlejší než auta

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 11. 2018 10:50
Bez rozvážkových služeb, jako je britské Deliveroo, by pravděpodobně svět, jak ho známe, neexistoval. Její kurýři se starají o to, aby lidé dostali včas jídlo, které si objednali ve své oblíbené restauraci. Pro firmu založenou v roce 2013 v Londýně dnes pracuje ve třinácti zemích přes 30 000 řidičů, motorkářů a cyklistů. Data, která nasbírali, teď dávají za pravdu všem, kteří propagují bicykl jako nejrychlejší dopravní prostředek po městech.
Otázkou je, jestli si cyklokurýři k vyšším rychlostem nepomáhají porušováním předpisů.
Otázkou je, jestli si cyklokurýři k vyšším rychlostem nepomáhají porušováním předpisů. | Foto: Jakub Plíhal

Kurýři rozváží jídlo na kolech, motorkách i v autech, a to za pomoci speciální aplikace s vyspělým algoritmem, který se snaží vybalancovat potřeby všech zúčastněných stran: zákazníci chtějí, aby jejich čína dorazila teplá, restaurace chtějí připravené pokrmy expedovat ve chvíli, kdy je dovaří, a kurýři? Ti chtějí zvládnout za hodinu několik objednávek, protože jsou placeni podle výkonu.

Sofistikovaný logistický program, jemuž u Deliveroo říkají Frank, počítá načasování rozvážek podle informace o tom, jaké jídlo bylo objednáno, adresy restaurace, času, dne v týdnu a také počtu kurýrů, kteří jsou právě k dispozici.

Data, která si od Deliveroo vyžádal americký Forbes a zakládají se na údajích z milionů cest, potvrzují, že na kole se ve městě kurýr dostane k cíli rychleji než autem. "V některých oblastech byli v daném období cyklisté dokonce výrazně rychlejší než kurýři na skútrech," cituje Forbes e-mail rozvážkové služby.

Je však také nutno podotknout, že podle zpráv, které se objevují v britském tisku, cyklokurýři Deliveroo nejezdí jako beránci a hlavu s předpisy si zrovna nedělají. Například v Leicesteru se proplétají mezi lidmi na chodnících i pěších zónách.

Řidiči a motorkáři musí ale i oproti slušným cyklistům řešit např. problémy s parkováním. Zejména v centrech měst zabírá hledání místa k zastavení zbytečný čas. Cyklisté také mohou využít vyhrazené pruhy nebo stezky, díky nimž se vyhnou těm nejucpanějším místům na své cestě.

A těch je čím dál tím více, což dává velocipedistům slušnou rychlostní výhodu. Podle údajů britského autoklubu RAC klesla průměrná rychlost auta v centru Londýna v roce 2017 na pouhých 12,6 kilometru za hodinu. Pro britská města obecně pak platí rychlostní průměr 29,4 km/h.

Telegraph upozorňuje na to, že průměrná rychlost cyklisty v aplikaci Strava, která slouží k zaznamenávání jejich tras, je asi 25,5 km/h. Otázkou pochopitelně zůstává, jestli se jí dá v centru města bez zmíněného porušování předpisů dosáhnout.

Kolo je po městě však rychlejší i podle výzkumu, který uspořádal australský autoklub RAA. Na některých cestách napříč Adelaide se cyklisté dokázali dostat do práce o třináct minut dříve než řidiči. Bicykl také o patnáct minut zvítězil v závodě, který v centru Londýna před lety uspořádal populární britský motoristický pořad Top Gear.

Mimochodem, věděli jste, že první závod o nejrychlejší městský dopravní prostředek se odehrál již v roce 1937 v Chicagu? I v něm zvítězilo jízdní kolo.  Porazilo tehdy auto, taxi, kočár, autobus i vlak.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Schůzka ruského prezidenta Putina a jeho amerického protějška Bidena, chystaná na červen, se může uskutečnit ve Švýcarsku, uvedl ruský list Kommersant

Moskva dosud oficiálně nepotvrdila, že se schůzka uskuteční. Ještě hodně záleží na tom, jak dopadnou jednání šéfů diplomacií obou zemí Sergeje Lavrova a Antonyho Blinkena, naplánovaná na 19. a 20. května na Islandu, připomněl Kommersant.

Biden navrhl Putinovi schůzku během telefonického rozhovoru v polovině dubna. Přesný termín nebyl uveden. Bílý dům jako místo setkání navrhl třetí zemi. Kreml uvedl, že nedal oficiální odpověď ohledně schůzky a Moskva návrh studuje. Podle zdrojů Kommersantu Biden navrhl, že by se mohl s Putinem sejít v jedné z evropských zemí 15.-16. června.

před 1 hodinou

Mexický prezident se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů

Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador se omluvil za 110 let starý masakr Číňanů ve městě Torreón. Masového vraždění, které López Obrador označil za malou genocidu, se dopustily oddíly hlásící se k mexické revoluci, uvedla agentura AP. Během tří dnů bylo zavražděno 303 osob, což byla zhruba polovina tehdejší čínské komunity v Torreónu.

"Musím se smutkem říct, že i po této malé genocidě pokračovaly beztrestný útlak a vraždění členů čínské komunity, ať už kvůli rasismu nebo z úmyslu je okrást," uvedl López Obrador. Podle něj diskriminace byla založena na rozšířených stereotypech, kterým Číňané v té době čelili.

Mexický prezident také řekl, že jeho země je vděčná za bratrství, které Čína prokázala během epidemie covidu-19. Mexiko, které vykazuje čtvrtý nejvyšší počet úmrtí v souvislosti s covidem-19, si v Pekingu objednalo zhruba 29 milionů dávek vakcíny proti covidu-19, z nichž zatím dostalo deset milionů.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Do španělského autonomního města Ceuty, jež leží na africkém kontinentě, v pondělí nelegálně vstoupilo nejméně 2700 lidí a mezi nimi stovky nezletilců

Španělské úřady uvedly, že se jedná o druhý početnější příchod migrantů za poslední měsíc. Na konci dubna do Ceuty doplavalo z Maroka přes 150 lidí. Občas se migranti, hlavně ve větších skupinách, snaží překonat pevninskou přísně hlídanou hranici. Na její zhruba osmikilometrové délce stojí také deset metrů vysoký plot. Dnešní hojnější přeplavání hranice, které začalo od ranních hodin, podle policie usnadnil také nízký příliv. Kapacity pro přijetí migrantů ve městě jsou v současnosti přeplněné, uvedla stanice RTVE.

Zdroj: ČTK
Další zprávy